TV 2 AS gikk 109 millioner i minus i fjor. Kostnadene har økt med 1 milliard kroner på to år, og eksplosiv vekst til dyre rettigheter

Konsernet gikk i pluss i fjor, men årsregnskapet for hovedselskapet viser alvoret for TV-kanalen. Kostnadene til rettigheter som fotball og OL økte med hele 60 prosent fra 2015 til 2016.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da TV 2 offentliggjorde sine 2016-resultater i mars, viste man til en omsetning på 4,251 milliarder kroner og et brutto driftsresultat på 254 millioner kroner pluss. 

Men det var omarbeidede tall for hele konsernet - og mediehuset opplyste heller ikke om de reelle resultatene som framkommer i de offisielle årsregnskapene.

Bak overskuddet lå det både salg av selskaper, og ekstraordinære effekter knyttet til kjøpet av C More. 

Denne uka har TV 2 AS levert 2016 til Brønnøysund, og årsregnskapet viser for alvor situasjonen TV-bransjen er i: 

  2015 2016  
Driftsinntekter 3 704 748 000 3 910 068 000 5,5 %
Driftskostnader 3 467 013 000 4 019 633 000 15,9 %
Driftsresultat 237 735 -109 565 -146,1 %
  • Fjoråret endte med et driftsresultat på 109 millioner kroner i minus, av en omsetning på 3,9 milliarder kroner. 
  • Driftskostnadene i selskapet var i fjor på 4,019 milliarder kroner - en vekst på en hel milliard på bare to år.
  • Se flere tall i grafikk lenger ned i saken!

Bak kostnadsveksten ligger blant annet en eksplosiv kostnadsvekst på rettigheter til engelsk fotball, og dyr satsing på OL. 

Resultat før skatt ender likevel på 63 millioner kroner pluss, takket være finansinntekter på 205 millioner kroner. 

  2015 2016  
Reklameinntekter 2 070 946 978 2 014 493 913 -2,7 %
Andre inntekter 1 633 801 882 1 895 573 745 16,0 %

Rettighetskostnader opp med 60 prosent

Årsregnskapet viser blant annet at reklameinntektene gikk noe ned, med 50 millioner kroner fra 2015 til 2016. Andre inntekter, som blant annet vil si abonnement på TV 2 Sumo, vokste med over 250 millioner kroner. 

Samtidig økte programkostnadene med en hel halv milliard - fra 1,961 til hele 2,418 milliarder kroner i fjor.

Med andre ord: Inntekter fra annonsører og brukere har på langt nær veid opp for de økte kostnadene. 

Av regnskapet kan vi videre lese at det er posten for rettigheter - blant annet den nevnte fotballen - som øker mest, fra 572 til 912 millioner kroner på bare ett år.

Det vil si en kostnadsvekst på hele 60 prosent. 

Lønnskostnadene økte i 2016 med over 100 millioner kroner, men bak det tallet ligger 92 millioner i kostnader til restrukrurering og nedbemanning.

  2015 2016  
Programkostnader 1 961 111 686 2 418 394 412 23,3 %
Filmer og lisenser 242 409 000 314 095 000 29,6 %
Norske programkontrakter 731 883 000 775 399 000 5,9 %
Øvrige produksjoner 414 741 000 416 498 000 0,4 %
Rettigheter 572 078 000 912 404 000 59,5 %

- Som forventet

I en skriftlig kommentar skriver økonomidirektør Roald Stamnesfet at 2016-resultatene var «som forventet›, men at utviklingen i 2017 nå er «vesentlig bedre»: 

– Ledelsen i TV 2 både styrer og måles på utviklingen til hele TV 2-konsernet. Det er et mer krevende marked vi nå opererer i. Allerede ved fremleggelsen av 2015-resultatet viste vi til at 2016-resultatet derfor ville bli vesentlig forverret. Resultatene som nå foreligger for 2016 er som forventet, og det ble derfor ikke utbetalt konsernbidrag til Egmont for dette året. 

– Våre resultater påvirkes også med rettighetskostnader for de årene de inntreffer. Det er ikke noe nytt med det. 2014 var et stort sportsår i TV2. 2016 var et ekstraordinært sportsår med Premier League, norsk fotball, Fotball-EM og OL i Rio. Resultatet var også påvirket av den omstillingen som selskapet startet i 2016, skriver han. 

– I 2017 har vi en positiv utvikling med lavere kostnader og en god utvikling i reklamemarkedet.

   

Powered by Labrador CMS