- Egmont har en egenkapital på 7,3 milliarder kroner og vi har ingen gjeld. Så vi har et godt rom for å kjøpe opp virksomheter.
Det sier Egmonts konsernsjef Steffen Kragh til Medier24 tirsdag morgen.
Samme dag har konsernet lagt fram et 2015-resultat med rekordomsetning på 14 milliarder kroner.
En betydelig del av dette kommer fra Norge, fra TV 2, Nordisk Film og kinovirksomheten, samt det norske magasinforlaget Egmont Publishing.
Av denne omsetningen, leverte Egmont i fjor et samlet resultat før skatt på 908 millioner kroner. Nesten alt går rett inn på egenkapitalen til det stiftelseseide mediekonsernet.
Og noe av denne kan nå bli brukt til ytterligere oppkjøp.
- I fjor overtok vi C-more, vi kjøpte oss inn i Sempro - jeg tror vi har gjennomført 20 oppkjøpsprosesser det siste året. Vi har fokus på digitale vekstområder - både organisk og ved oppkjøp. Så vi kikker på muligheter også i 2016, bekrefter Kragh overfor Medier24.
- Hva ser dere etter i Norge, da?
- Vi ser etter digitale vekstvirksomheter, og innhold som passer godt til våre virksomheter. Vi ser etter selskaper som passer godt inn i våre forretninger, hvor vi kan ta ut et potensial for å drive enda mer lønnsomt, sier Kragh.
- Og hvis jeg spør om Nettavisen - som dere eier 50 prosent av og hvor Amedias eierandel nå kan komme i spill?
- Det har jeg ingen kommentar til, og det er i så fall en sak som vår norske ledelse håndterer.
TV 2 leverer godt
Resultatet på 908 millioner NOK er det nest beste gjennom tidene, opplyser konsernet. Kun 2014 var bedre, grunnet ekstraordinære engangsposter i TV 2 knyttet til pensjon det året.
Men TV 2 leverte et godt 2015 også, og stod for rundt en tredel av konsernets samlede resultat.
Og konsernsjef Steffen Kragh sier seg fornøyd med de norske virksomhetene.
- Egmont leverer omsetningsrekord, og vi har skapt 750 millioner kroner i ny omsetning i digital virksomhet. Og jeg er fornøyd med at alle våre selskaper gjør det godt, sier han.
Denne nye, digitale omsetningen kommer fra både eHandel, digitale reklameprodukter, content marketing og digitale innholdsprodukter.
- Hva vil du trekke fram spesielt?
- TV 2 går riktig godt på digitale flater, og har over 1 million daglige unike brukere på nett. Samtidig vokser kanalen godt på distribusjon og streaming. Det TV 2-eide teknologiselskapet Vimond går globalt og flytter ledelsen til New York. Egmont Publishing går også riktig fint, og Cappelen Damm går godt. Så jeg er fornøyd med alt - jeg fokuserer på det overordnede
Følger TV 2-prosessen tett
- I Norge varsler TV 2 svakere resultater for 2016. Er dere tilfreds med det?
- Vi kommenterer ikke våre forventninger til det kommende året, men det er klart at den globale konkurransen blir hardere. Og så har vi hatt god inntjening på våre sportsrettigheter, hvor det blir stadig tøffere kamp, kommenterer Steffen Kragh.
Samtidig jobber TV 2 i Norge hardt for bedre rammevilkår som kommersiell allmennkringkaster - med potensielle inntekter fra staten.
- Hvor tett følger dere denne prosessen?
- Den styres av TV 2 og ledelsen i Norge, men det er klart jeg følger med. Slik jeg følger med i alle våre medievirksomheter, sier Kragh.
Egmont-konsernets nøkkeltall:
Hovedtall i mill. NOK
2015
2014
Omsetning
14 088
12 954
Resultat før renter og avskrivninger (EBITDA)
1 698
1 976
Resultat før skatt (EBT)
908
1 064
Egmont:
Et av Nordens ledende mediekonsern med aktivitet i 30land og 6300medarbeidere.
Egmont står blant annet bak 700 ulike magasiner og tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, Nordisk Film Kino, samt flere deleide selskaper som Nettavisen, Cappelen Damm og Tanum.
Egmont eies av en stiftelse, og omsetter for 14 milliarder kroner årlig - og som deler ut rundt 100 millioner kroner i året til formål som skal gi barn og unge et bedre liv.
I Norge støtter Egmont Fonden Norske Kvinners Sanitetsforenings, opprettelsen av Stine Sofie-Senteret, Sorgsenteret i Bergen og ForandringsFabrikken.