Skal du kjøpe reklameplass på kino? Da må du kanskje vente til neste år: Media Direct Norge er utsolgt ut 2017

Og må derfor stenge det nasjonale reklamesalget for inneværende år. - Vi har dessverre ikke mer plass, sier MDN-sjef Ronny Lieblein.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fallende seertall på TV og utsolgte kanaler har gitt vekst for andre kanaler som utendørs og kino. 

Og kinomarkedet, som har vært gjennom snart to år med sammenhengende vekst, begynner også å bli fullt: 

Norges største kinoreklameselskap, Egmont-eide Media Direct Norge, melder nå om at det er utsolgt for kinoreklame i 2017. 

– Vi har dessverre ikke mer ledig plass. Etterspørselen har vært skyhøy en lang periode, sier administrerende direktør Ronny Lieblein i en melding. 

Som omtalt hver måned på Medier24, viser Mediebyråforeningens omsetningstall stadig vekst for kinomarkedet - så langt i år på 6,6 prosent. 

For MDN, som selger reklame på til sammen 81 kinoer her til lands, blir 2017 det beste året noen gang. Og Lieblein har tro på at neste år skal bli minst like godt. Han forklarer økningen slik: 

- Vi har både fått nye annonsører, samt flere kampanjer fra etablerte kunder. Vi får de lange gode historiene, gjerne 60 sekunders filmer, som gjør seg godt på det store lerretet.

- Kino er et trygt og kontrollert miljø å vise reklame i, samtidig som effekten er dokumentert gjennom våre reklamestudier og i egne studier utført av annonsørene og mediebyråene. Kino gjør en god jobb for å øke effekten i kanalkombinasjoner gjerne sammen med TV. Kino har attraktive målgrupper - og det ser ut til at vårt publikum er svært glad i de gode historiene, sier Ronny Lieblein.

Han peker også nye formater og bedre lyd. Samt at kinofilmen som opplevelse og produkt fortsatt står seg godt. 

Vel å merke er kinobesøket så langt i år noe ned sammenlignet med fjoråret. 

 

Powered by Labrador CMS