En del av gjengen som sto bak nær 32 millioner solgte blader for Egmont Publishing i 2015.

Konsekvenser av Egmont-kutt:

Nå skal journalister og kommersielt ansatte samarbeide tettere

Egmont Publishing kutter 29 årsverk. – Dette er både trist og dramatisk, sier tillitsvalgt til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag ble det klart at Egmont Publishing går inn i sin tredje kuttrunde på tre år. 23 millioner skal spares inn og 29 ansatte må gå. 

Tillitsvalgt for journalistene i Egmont Publishing, Alexander Berg, kaller kuttene dramatiske. 

– Dette er både trist og dramatisk. Kuttene rammer én avdeling på huset så hardt at det må kunne beskrives sånn. Det er også dramatisk for de som blir berørt, sier Berg til Medier24. 

Blander kommersielt og redaksjonelt

Dagens Næringsliv skriver at nedbemanningen også innebærer en omorganisering, og at «redaksjonelle og kommersielle funksjoner samles i team rundt målgruppene «ung kvinne» og «foreldre», men rapporterer i hver sin linje. 

Berg har tro på at redaksjonen og ledelsen kommer til å klare å løse utfordringene det kan føre med seg. 

– Jeg er helt sikker på at de klarer å holde dette fra hverandre. Det handler mer om at kommunikasjonslinjene skal være korte, enn at man skal blande redaksjonelt og kommersielt innhold, sier han. 

Samtidig understreker han at det er noe de kommer til å følge med på fra klubben sin side, men at historien tilsier at de pleier å havne riktig. 

– Vi har klart det så langt, så da regner jeg med at vi skal klare det videre. Jeg er ikke veldig bekymret foreløpig, men vi kommer til å holde et øye på det. Jeg tror også ledelsen er bevisst på dette også, sier han. 

Kjersti Mo, direktør og redaktør for magasin og målgruppe forteller til Medier24 at Egmont Publishing nå skal organisere seg på bakgrunn av målgrupper.

Det betyr at det som tidligere var egne team for print, digitale og kommersielle produkter, nå blir én gruppe som skal bruke innsikten organisasjonen sitter på til å lage godt innhold - uavhengig om det er redaksjonelt eller kommersielt innhold.

– Relevansen i målgruppa er det som er «make or break» for oss. Men det betyr ikke at en journalist i det ene øyeblikket lager journalistikk og i det neste lager kommersielt innhold. Selv om vi jobber i team, vil rapporteringslinjene bestå, slik at selgere rapporterer i linje til kommersiell direktør, sier hun. 

– Handler om tydelig merking

OMORGANISERING: Kjersti Mo, redaktør og prosjektleder i Egmont Publishing. Her under en lesertallspresentasjon i 2015.

Ansvaret for om innholdet skal være kommersielt eller redaksjonelt innhold vil ligge hos de samme personene. Det betyr også at dersom en journalist har en idé som kan være aktuelt å bli sponset av en aktør, kan det la seg gjøre.

– Har du for eksempel en artikkelserie om pyskisk helse, og noen ønsker å sponse den, kan de gjøre det. Men vi vil være ansvarlig for innholdet, sier Mo.

På spørsmål om hva som skjer dersom en sponsor viser seg å være en part i saken, svarer Mo:

– Det har vi vært borte i. Da bestemmer vi at det ikke lenger er sponsa, men må være content marketing. Da må vi endre format, merking og ikke minst få noen andre til å fullføre produksjonen, sier hun.

Mo tror ikke det spiller noen rolle for leseren om innholdet er kommersielt eller om det er redaksjonelt.

– Innsiktsbiten går på tvers av alle formater egentlig. For oss handler det om tydelig merking av hva som er hva. Hindringen er å levere godt nok innhold, slik at leseren ønsker å konsummere det. De unge jentene har adblock alle sammen, det betyr av vi må nå gjennom på en annen måte, sier hun.

Handler om hvordan de gjør det 

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen, tar forbehold om at hun ikke har fulgt de interne diskusjonene i Egmont, men sier at det her er viktig for Egmont og de Egmont-ansatte å holde tunga rett i munnen. 

– Her er det avgjørende at de er årvåkne, slik at det ikke skal være noen sammenblanding mellom markedsaktiviteter og journalistisk innhold, sier hun og legger til:

– Det viktigste er at leserne har tillit til at det som er publisert er publisert på grunn an journalistiske motiver, ikke kommersielle. 

Hun oppfordrer uansett til å ta en liten runde og kikke ekstra nøye på hva Vær Varsom-plakaten sier om integritet. 

– Dette handler mer om hvordan de gjør dette, heller enn at de gjør dette. Jeg anbefaler uansett at de setter seg grundig inn i Vær Varsom-plakatens bestemmelser om integritet og troverdighet og aktivt forhold til dem, sier hun.

Kutter, men går i overskudd

Alexander Berg, tillitsvalgt i Egmont publishing

Egmont Publishing driver en rekke livsstilsmagasiner, og kuttene vil hovedsakelig ramme den redaksjonelle fellesdesken. Den skal reduseres med en tredjedel av de ansatte.

– Konsekvensene er at de redaksjonelle fellesavdelingene, deskmiljøet, journalister, layout blir en tredjedel færre, altså at hver tredje person som jobber der må slutte. Det er tøft, sier tillitsvalgt Alexander Berg. 

Egmont Publishing Norge omsatte i fjor for 1,281 milliarder kroner i Norge, med et resultat før skatt på 187 millioner, skrev Medier24 i mars i år

Den tillitsvalgte understreker at bak tallene gjemmer det seg flere kuttrunder og at de nok hadde sett svært annerledes ut om det ikke hadde vært for reduksjonen i antallet ansatte. 

– Hadde man ikke redusert antallet ansatte nå, så hadde ikke resultatene sett så gode ut neste år. Vi som tillitsvalgte synes det er trist, men vi ser realitetene. Her var det ingen vei utenom, sier han. 

Videre håper Berg at dette kan la seg løse med at mange takker ja til tilbud om frivillig sluttpakke.

– Jeg håper vi slipper unna oppsigelser eller overtallighet, sier han til Medier24. 

På Facebook skriver Hege Iren Frantzen, leder av Norsk Journalistlag at de  forventer at nedbemanningen skjer ved frivillighet og at ledelsen ser på alle andre mulige innsparingsmåter enn redaksjonelle stillinger.

– Nødvendig tiltak

Axel Walø, direktør og redaktør for mann og friluft, bekrefter at flesteparten av de 29 som nå må gå i Egmont jobber innenfor det redaksjonelle området.

På spørsmål om de vil ha nok folk igjen på huset til å holde hjulene i gang, svarer han:

AXEL WALØ, redaktør og direktør for mann og aktualitet i Egmont Publishing.

– I Egmont Publishing har vi i overkant av 130 redaksjonelt ansatte i dag. Vi vil være godt i stand til å lage de produktene som vi tilbyr kjøperne våre.

Han understreker at en slik situasjon er krevende for alle ansatte i organisasjonen, og ikke minst de som blir direkte berørt.

– For oss er dette et nødvendig tiltak for å sikre sunn lønnsomhet framover. Resultatene vi har oppnådd, er et resultat av innsatsen alle ansatte har gjort, både ansatte i redaksjonelle og ikke-redaksjonelle avdelinger, sier han, og fortsetter:

– Men vi venter ikke på dårlige resultater. Vi må ha sunn lønnsomhet og derfor er det viktig at vi gjør de tilsatteendringene så tidlig som mulig. Slik at vi er i forkant av situasjonen.

Powered by Labrador CMS