Gard L. Michalsen
42 papir-journalister får fyken i Egmonts norske magasinforlag
Skal få «optimal redaksjonell organisering».
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mandag ble det lagt fram tall for det danske Egmont, som med virksomhet i en rekke land omsatte for 13 milliarder kroner i fjor. En stor del av dette er TV2. Men: Også det norske magasinforlaget Egmont Publishing (tidligere Hjemmet Mortensen) er en betydelig del av konsernet, og omsatte for en drøy milliard kroner i fjor, med et resultat før skatt på 156 millioner kroner.
Samme dag er det allmøte i magasinforlaget, hvor tiltakene i det såkalte prosjekt «Optimal redaksjonell organisering» skal legges fram. Etter hva Medier24 forstår, skal de ansatte ha fått beskjed om at 42 ansatte som jobber med printpublisering må gå.
Til Kampanje.com sier prosjektleder og redaktør Kjersti Mo i Egmont Publishing at dette ikke bare handler om kostnadskutt, men omstilling.
- Dette handler ikke bare om kostnadskutt. Dette er et omstillingsprogram som skal ruste oss for å møte utfordringene i mediemarkedet på en bedre måte, sier ansvarlig redaktør og Egmont-direktør, Kjersti Mo, til Kampanje.
Etter organiseringen skal konsernet benytte mer frilansere, og etablere en «pool» med ressurser som skal levere til flere magasiner. Det mest ytterliggående alternativet med å benytte bare frilansere og si opp alle skrivende journalister blir dermed ikke noe av.
Ifølge Kampanje vil 168 ansatte berøres av prosessen, som skal redusere bemanningen til 126. I prosessen skal de ansatte blant annet svare på spørreskjema om egen kompetanse, og få referanser fra både ledere og kolleger. Dette har naturlig nok vært sterkt kritisert fra både ansatte og andre hold.