Kamille blir det første magasinet som slutter seg til Sunn fornuft-plakaten, melder bladet.
- Det er et naturlig skritt for oss. Vi har et bevisst forhold til hvordan vi omtaler kropp og mat, og ønsker å bidra til at leserne føler seg bra med seg selv, akkurat slik de er, sier redaktør Madeleine Strand.
Sunn fornuft er en plakat på ti punkter som ble lansert i sommer og er utarbeidet for å gi tips og råd til bloggere og «influencere» om hvordan de kan skrive om mat og trening på en fornuftig måte.
- Målet har vært å bevisstgjøre påvirkningskraften de har overfor sine lesere når det gjelder kroppsbilde og idealer, skriver Kamille om plakaten.
Plakaten er utarbeidet i et samarbeid mellom Egmont-eide Kvinneguiden, psykiater Finn Skårderud ved Institutt for spiseforstyrrelser, Bonnier, Aller og United Influencers.
Den ble lansert i sommer. Siden den gang har 196bloggere sluttet seg til plakaten, og det kommer stadig nye til.
Og nå blir det prisutdeling:
Mandag kveld skal nemlig de beste Sunn fornuft-bloggerne kåres. Kategoriene er: BESTE MOTEBLOGGER, BESTE MATBLOGGER, BESTE TRENINGSBLOGGER og ÅRETS SUNN FORNUFT-BLOGGER.
I tillegg skal det kåres ÅRETS BESTE BLOGGINNLEGG.
Det er Kvinneguidens lesere som har stemt frem det beste innlegget blant ti sterke kandidater.
- Prisen vil gi et klapp på skulderen til bloggere som er bevisste på hvilken påvirkning de har på leserne. Juryen er imponert over hvor mange flotte blogger det finnes – og vi gleder oss til å gjøre stas på noen av alle dem som blogger på en måte som fremmer et sunt kroppsbilde, sier redaksjonssjef i Kvinneguiden, Inger-Lise Kvås.
Foruten Kvås består juryen av: Sunn fornuft-plakatens initiativtaker Susanne Kaluza, spesialist i klinisk psykologi ved Institutt for spiseforstyrrelser, Bente Sommerfeldt, og skuespiller Ulrikke Falch.