Egmont-eide Filmweb stanset annonsering fordi de ikke likte kritisk sak, ifølge redaktør

- Kinobransjen er ikke vant til et uavhengig fagblad som følger dem, sier en frustrert redaktør John Berge i Kinomagasinet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

At annonsører ønsker å øve redaksjonell innflytelse skjer med ujevne mellomrom i norsk presse.

Men det kommer sjelden fra aktører som selv hører til mediebransjen:

Nå har imidlertid dette skjedd mellom det Egmont-eide nettstedet Filmweb, og det uavhengige bransjebladet Kinomagasinet, skal vi tro redaktør og daglig leder John Berge i sistnevnte medie.

Første uka i februar stanset nemlig Filmweb plutselig sin annonsering på Kinomagasinet.no - ifølge Berge fordi Filmweb var misfornøyd med at konkurrenten SF Kino fikk omtale.

Berge beskriver hendelsen slik:

- Samme morgen som to artikler om SF Kinos nye klubb var på trykk, ble jeg oppringt av en irritert direktør Harald Løbak Sæther i Filmweb, sier Berge.

Og fortsetter:

- Sæther mente at Kinomagasinet skaper splid i bransjen, og bidrar til å utvikle fronter. Han sa at han var «bekymret over utviklingen for avisen min».

- Jeg fikk ikke komme til orde, og Sæther sa at han ikke ønsket å annonsere mer på Kinomagasinet. Og slang på røret, før jeg fikk sagt noe som helst.

Har prøvd å komme i dialog

Berge sier han den siste tida har forsøkt å komme i kontakt med Filmweb for en dialog rundt annonseringen, som har gått i over ett år uten stans.

Denne dialogen har Filmweb ifølge Berge ikke besvart.

– Jeg er veldig overrasket over hvordan Filmweb takler dette på. Det er greit nok at de ikke ønsker å annonsere, men det er en veldig pussig måte å plutselig stanse den løpende annonseringen, bare fordi de ikke liker at jeg skriver om en konkurrerende kinoklubb, sier Berge.

- Jeg kan ikke la være å fortelle om utviklingen i bransjen og samtidig ta hensyn til hva ulike aktører måtte mene og føle rundt rapporteringen. Da kan man jo bare la være å drive et bransjeblad, legger han til.

- Ikke vant til et uavhengig fagblad

Problemstillingen er nok kjent for både store og små medier, og kanskje spesielt nisje- og fagmedier der det gjerne er kort mellom redaksjon og aktørene som omtales.

John Berge etablerte Kinomagasinet for tre år siden, og har lang bakgrunn fra fagpresse om film og kino.

– Jeg tror reaksjonen avspeiler at dette er en bransje som ikke er vant til å ha et fagblad som følger dem tett, sier redaktøren.

Han beskriver en bransje med stor grad av konsensus, få kritiske spørsmål - og konstaterer at noen takler slike bedre enn andre.

- For eksempel fikk nevnte SF Kino i fjor en kritisk artikkel fra vår side om kvaliteten på SF Kino Sandvika, som var heller laber i deres luksussal, men de svarte på det med å forbedre seg. Det var ingen sure miner der i gården, legger redaktøren til.

Synes det er leit

- Hva betyr dette for deg som utgiver?

- Det betyr selvsagt noen kroner, og det er vel prisen for journalistisk integritet. Men vi er et uavhengig bransjeblad, og heldigvis er det mange andre aktører som setter pris på vår uavhengige journalistikk og brede rapportering, sier Berge.

Han synes det er ekstra trist at det skjer i et selskap eid av det profesjonelle mediekonsernet og milliardbedriften Egmont.

-  Jeg synes reaksjonsmåten og responsen er helt urimelig og det er leit å oppleve dette. Jeg er selvsagt interessert i å skrive om hva alle kjedene satser på, sier han.

Dessuten har Egmont, Nordisk Film og Filmweb alltid fått mye omtale på Kinomagasinet, understreker Berge:

- En oppsummering vil nok vise at det har stått mye mer om Nordisk Film og Egmont-eide selskaper som Filmweb enn andre, og det er naturlig siden de er markedsledere.

- Må tåle søkelyset

- Men da må Filmweb også tåle å få søkelys på hva andre mener om deres tilbud og tjenester, som også andre aktører i bransjen får, sier han.

Redaktøren understreker at han ikke har ytret egne meninger i denne debatten, men kun rapportert og videreformidlet aktørenes egne standpunkter.

– Uenigheten de ulike firmaene seg i mellom klarer de fint å utvikle selv. Kinomagasinet er ingen aktør, men en rapportør om det som faktisk skjer, sier Berge.

Og understreker: Han har ingen planer om å la denne saken påvirke journalistikken framover.

– Mye tyder på at jeg må spisse pennen videre! Skal en bransje utvikle seg, må det foregå en fri og uavhengig meningsutveksling.

- Det har ikke skjedd på den måten Berge beskriver

Medier24 har vært i kontakt med Filmweb-direktør Harald Løbak Sæther flere ganger den siste tida.

Han ønsket først ikke å kommentere saken, og mente dette «ikke var en mediesak».

Etter senere dialog og blant annet spørsmål om saken til Filmwebs eier Egmont, har Sæther likevel valgt å gi noen kommentarer til saken.

Det gjør han slik:

- Et forsøk på slik innflytelse ville ikke være i tråd med hvordan vi opererer. Det skal ikke forekomme. Og det har ikke skjedd i denne saken, svarer Filmweb-direktøren.

- Hvorfor stanset dere annonseringen, da?

- Vi har målt at denne annonseringen ikke gir effekt. Og så planlagt å stanse den. Så er det trist hvis John Berge og Kinomagasinet sitter igjen med en følelse av at det har skjedd på den måten han beskriver.  

- Men annonsen ble avbestilt 26 minutter etter en opphetet telefonsamtale mellom deg som Filmweb-direktør og Kinomagasinets John Berge. Hva tenker dere om det?

- Vi hadde en samtale, men annonseringen ble avsluttet ene og alene fordi den ikke ga effekt, fastholder Løbak Sæther.

Etter å ha fått høre Løbak Sæthers kommentar, gjentar John Berge hans beskrivelse av den opphetede samtalen - og koblingen mellom tilbakemeldingen på journalistikken, og kansellering av annonsen. 

- Det er fantastisk, og en blank løgn fra Filmweb-direktøren. Og jeg finner det svært urovekkende at en medieleder høyt oppe i et Egmont-selskap kan få seg til å lyve på denne måten, sier han.

 

 

Powered by Labrador CMS