- Selvskading. Journalist-knusing. Jeg skjønte ganske raskt at vi bruker litt hardere ord for omorganisering i mediebransjen.

Men «Donald går ikke dukken», mener Egmont-sjef Espen Asheim.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Selvskading i Nydalen. Knusing av journalister og organisasjoner. Da jeg begynte i mediebransjen skjønte jeg ganske raskt at det var litt andre og hardere ord for omorganiseringer i mediebransjen. Hamar Arbeiderblad hadde den beste, med «Donald går dukken».

Slik begynte administerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing da han skulle gjøre opp status etter 100 dager i jobben, under MBLs og NRs felles vårkonferanse «Medieleder 2015» onsdag.

Og «blant venner» på Scandic Hotell Ørnen i Bergen, delte han altså sine erfaringer. Etter en tøff start som Egmont-sjef, med mye kritikk for nedbemanning og outsourcing i det såkalte prosjekt «optimal redaksjonell organisering».

Fakta: Espen Asheim

  • Administrerende direktør i Egmont Publishing AS, Norges største bladforlag.
  • Overtok jobben etter nåværende TV 2-sjef Olav Sandnes ved nyttår. Kom da fra Bertel O. Steen Invest.
  • Asheim har tidligere erfaring fra flere bransjer, blant annet fire år som konsernsjef i Via Travel Group/Via Egencia, og før det flere selskaper i elektrobransjen, tv og data.

Ferdig før sommeren

Gjennom denne organiseringen skal Egmont Publishing gå bort fra egne magasinredaksjoner, til en sentral desk og pool av reporertere. Samt økt bruk av frilansere.

Noe som gjør at Egmont i disse dager gir beskjed til over 40 medarbeidere at det ikke er plass til dem.

Direktør Asheim var ordknapp om prosessen til Medier24 etter foredraget.

- Alle det gjelder vil få sine beskjeder i løpet av denne uka, sier Espen Asheim.

Men de påfølgende prosesser for nedbemanning, sluttavtaler, vederlag og lignende, vil ta lengre tid.

- Det kan nok ta fram mot someren, sier Asheim.

- Målet er å unngå oppsigelser?

- Ja, selvsagt. Sånn som det alltid er.

LES MER om nye ledere i Egmont, som en del av omorganiseringen:

Fra fluefiske til tånegler?

I foredraget sitt for medielederne, la Asheim vekt på at Norge største ukebladkonsern fortsatt leverer og selger mye innhold - til mange.

- Egmont selger 30 millioner blader i året. Ni av disse bladene øker i opplag, atten øker i lesertall. Så det er et eller annet ved papir som henger ved oss fortsatt, konstaterer han.

I dette universet er det mye journalistikk som skal ut til leserne. Asheim snakket mye om innhold, kontekst og lesere i forskjellige målgrupper og på mange plattformer.

Og det er for å få til dette best mulig, at Egmont ikke lenger vil organisere alle redaksjonene etter unike titler, hver for seg.

- Men skal en journalist skrive om fluefiske på mandag og tånegler på tirsdag? Nei, sånn blir det selvsagt ikke. De skal tenke på det de er best til og skrive mest om det. Men vi må også tenke fleksibelt og på tvers av titler. Og - vi kan ikke basere oss på å produsere alt innholdet selv, sa Asheim.

Lanserer nye tjenester

Egmont-sjefen snakket mye om nye, digitale tjenester og modeller som forlaget jobber med framover. Både innhold i eksisterende kanaler, content marketing, e-handel og nye, digitale merkevarer.

Egmont har også testet ut tjenesten «Flipp», der du kan få tilgang til nesten alle bladene og tegneseriene på ett sted digitalt - til 129 kroner i måneden.

- Dette har vært en suksess. Folk leser mange publikasjoner, og de bruker mye tid. Kan vi flytte våre abonnenter over på en flermedial plattform - det er noe vi skal jobbe mye med framover, sa Asheim.

Powered by Labrador CMS