Egmont gir ut en rekke magasiner og blader, blant annet Hjemmet, Donald Duck og Co, Kamille og Det nye.
Nå legger de om strategien, og satser knallhardt på å styrke seg digitalt. Ansatte var kalt inn til allmøte klokken 14 torsdag.
Det ble annonsert kutt på 10 millioner kroner. Egmont Publishing-sjef Nina Vesterby bekrefter størrelsen på kuttet overfor Medier24. Kuttene skal løses med å tilby frivillige gavepensjoner, som gis til om lag 30 av selskapets ansatte.
– Situasjonen og utviklingen er krevende, men Egmont Publishing har alt som kreves for å vokse og lykkes i årene fremover. I den nye strategien har vi lagt ambisiøse mål fram mot 2022, der vi skal doble våre digitale inntekter, sier administrerende direktør Nina Vesterby og legger til:
– For å skape vekst er vi avhengig av en solid økonomisk plattform. Når vi ser mot 2020 ser vi at vi må spare ytterligere 10 millioner kroner. Som ett av tiltakene har vi derfor gått ut i dag med et frivillig tilbud om gavepensjon.
Fristen er ifølge Vesterby satt til midten av november.
Nettavisen omtalte kuttet først.
I oktober 2018 hadde Egmont en tilsvarende kuttrunde, hvor 29 årsverk skulle vekk.
I 2018 solgte Egmont Publishing til sammen 25 millioner eksemplarer av magasinene sine, og hadde driftsinntekter i Norge på 930 millioner kroner. Mellom 2017 og 2018 falt inntektene i selskapet med 50 millioner kroner. Samtidig leverte de et resultat før skatt på 112 millioner kroner i fjor, det er en nedgang fra 132 millioner i 2017.
– Aldri noe hyggelig
Klubbleder for Egmont-journalistene, Alexander Berg, sier til Medier24 at klubben er orientert, og at dette selvsagt er trist, samtidig som han er glad for at de har kommet fram til en løsning med gavepensjoner.
– Vi i klubben er orientert om det, og forstår at det må slike justeringer til. Det er aldri noe hyggelig, men her er det snakk om frivillig løsning og gavepensjon for dem som ønsker det, sier han til Medier24.
Han har forståelse for at det kan være en krevende situasjon å stå i for enkelte ansatte.
– Det kan oppleves følsomt for enkelte å knytte nedbemanning opp mot alder, og enkelte vil kanskje kjenne på den følelsen at man har lyst til å jobbe noen år til. Det er en ny måte å løse en budsjettutfordring på. Det er ikke gitt denne typen tilbud tidligere, sier han og legger til:
– Vi i klubben har et håp om at dette skal løses på en ok og smidig måte.
1. januar troppet Nina Vesterby på som toppsjef i Egmont Publishing i Norge, og kunne under topplederdebatten på Medienettverkets høstmøte fortelle at det kommer store endringer i måten de jobber og tenker på.
– Vi i Egmont har en stor jobb å gjøre for å få snudd oss inn i den digitale verden. Papir faller ganske dramatisk. Det vet vi, og det har vi gjort i mange år. Vi har likevel ikke gjort så mye med det. Vi må nok ha det litt vondere fremover.
Ny strategi
På torsdagens allmøte ble det lansert en ny, digital strategi for mediehuset, og der er det ifølge Vesterby tre kamper som skal vinnes, for at Egmont skal lykkes på den digitale fronten – og med å erstatte tapte papirinntekter:
– I vår nye strategi har vi definert tre kamper vi skal vinne. Vi skal beholde vår posisjon som markedsleder innen print, vi skal videreutvikle og skape nye digitale forretningsmodeller og vi skal utforske helt nye vekstområder, sier hun.
Da Kantar og MBL la fram nye lesertall, viste de at magasinlesingen har falt med 11 prosent det siste halve året.
Det siste handler om å lykkes bedre digitalt, og en styrket satsing på en rekke nettsteder, samt influenser-satsingen Egmont People.
– Våre digitale brukerinntekter skal økes gjennom å satse på nisjer og nye innholdsformat, samt styrke eksisterende og utvikle nye digitale produkter. Vi skal øke vår digitale distribusjon gjennom klikk.no, blogg.no. kvinneguiden, side 2 og side 3 og ved å opprettholde vår solide posisjon sammen med TV 2, sier hun.
Vesterby har tro på at de kan få det til, om alle er med og drar lasset:
– Strategien er et stort løft der alle sin innsats vil være avgjørende for at vi skal lykkes framover.