Magasinomsetningen faller videre, men Egmont Publishing leverer fortsatt solide resultater: 13 prosent driftsmargin i fjor
Omsatte for nær 1,3 milliarder kroner i fjor, med 187 millioner i resultat før skatt. Mens papirinntektene faller, satser forlagshuset videre på influencere, event og andre digitale produkter.
Egmont Publishing Norge omsatte i fjor for 1,281 milliarder kroner i Norge, med et resultat før skatt på 187 millioner.
Det er administrerende direktør Espen Asheim fornøyd med:
- Å levere et resultat før skatt på 187 millioner kroner med driftsmargin på 13 prosent i et beintøft 2017 er vi alle stolte av, sier Asheim i en resultatmelding torsdag.
- At papir faller er kjent for de fleste, men 27 millioner solgte magasiner mot ulike interessegrupper er fortsatt et stort tall. Bare det siste året har vi redusert driftskostnadene med 100 millioner kroner samtidig som leserundersøkelser viser at dette ikke har påvirket den høye kvaliteten på våre produkter, fortsetter han.
Egmont Publishing Norge står for nær en tredje del av Egmont Publishing internasjonalt - som igjen står for en tredel av hele Egmont-konsernet. Det stiftelseseide nordiske mediekonsernet meldte tidligere torsdag om en omsetning på til sammen 14,1 milliarder kroner, med et driftsresultat på 1,4 milliarder og et resultat før skatt på cirka halvparten.
Satser på to fronter
Egmont Publishing har tradisjonelt vært et «magasinforlag», men både i Norge og resten av Europa har det blitt stadig flere digitale bein å stå på. I sine kommentarer til fjorårstallene peker den norske toppsjefen Espen Asheim også på dette:
- Samtidig med effektivisering av kjernedriften har vi fullt fokus på å bygge nye forretningsområder. Vi skal treffe målgrupper med godt innhold der de er, og da må vi endre oss med dem, sier han.
- I 2017 har Egmont Publishing etablert felles programatisk annonsesalg med TV 2, vi har lansert PEOPLE influencerbyrå, og vi har kjøpt blogg.no og samlet de digitale publiseringsflatene klikk.no, Side2, og Side3 i en digital enhet, fortsetter han.
- Videre har vi lansert tjenesten MIN, en app med tilgang til personalisert magasinnhold, og økt vår satsning på barnebøker. I regi av eventbyrået LIVE har vi styrket vår satsning på interessebaserte events, og samtidig har vi økt samhandlingen med våre e-handelsselskaper i Egmont, sier Asheim.