Egmont Publishing, som er en del av det danske Egmont-konsernet, omsatte i Norge i fjor for 1,5 milliarder kroner. Det er såvidt ned fra 2014.
Men resultatet er like fullt opp:
Forlagshuset leverte i fjor et samlet driftsresultat på 217 millioner kroner i Norge, tilsvarende en driftsmargin på rundt 14 prosent. Og på bunnlinje et resultat før skatt på 226 millioner.
Det kommer fram av en resultat- og pressemelding fra konsernet tirsdag morgen.
LES OGSÅ:
I resultatet ligger også en kraftig nedbemanning fra 461 årsverk i 2014, til 411 årsverk i fjor.
En prosess som ble kraftig kritisert, hvor Egmont blant annet outsourcet mer av journalistikken - og rigget hele magasinproduksjonen til én felles stor desk.
Men samtidig - en prosess forlagshuset nå sier seg fornøyd med:
- Vi er svært godt fornøyd med resultatene. Den underliggende utviklingen på papir utfordrer oss selvfølgelig, men summen av de tiltakene vi gjennomførte har gitt oss de resultatene vi var ute etter, sier administrerende direktør i Egmont Publishing AS, Espen Asheim.
Han varsler fortsatt utvikling og omstilling, som den varslede satsingen på et nytt, digitalt magasinprodukt. Og til tross for markedsutsiktene, har Asheim stor tro på framtida:
- Opplags- og annonsemarkedet for papir kommer fortsatt til å være en utfordring, men vi skal fortsette med omstillinger som gjør at vi er i forkant av utviklingen. Jeg tror papir har mye lengre levetid enn mange spår, og Egmont skal sitte igjen med de ledende titlene i det lange løp.
Egmont Publishing Norge:
| 2015 | 2014 |
Omsetning | 1 501 519 | 1 502 079 |
Driftsresultat | 217 725 | 168 635 |
Resultat før skatt | 226 509 | 185 932 |
Årsverk | 411 | 461 |
Egmont Publishing i Norge består av de to juridiske selskapene Egmont Publishing AS og Egmont Kids Media Nordic AS samt datterselskapene Fagmedia AS, Nettavisen AS, Sempro AS, Bonzaii AS og MyKid AS.