«Eddy» (20) begynte som utvikler i VG da han var 17 år. Har allerede endret medie­bransjen

– Vi trenger noen unge hoder som forstår verden litt annerledes.

Publisert

Edvard «Eddy» Høiby var bare 17 år da han bestemte seg for å prøve å få lærlingplass i VG. 

Han hadde jobbet litt i et selskap som blant annet drev med utvikling på vegne av Hamar Media - og mediebransjen var dermed ikke helt fremmed for ham. Men det var da han fikk spørsmål via Discord, om å spille en CS-kamp for VG, at han virkelig fikk opp øynene for en mulighet for å jobbe i mediehuset.

– Det var egentlig jeg som kontaktet dem. Da hadde de ikke hatt lærlinger før.

Medier24 møter utvikleren i redaksjonslokalet i VG. Her har han vært i noen år allerede, men sist fredag leverte han fagbrevet sitt - og besto med glans. Og nå har han jammen fått fast jobb også.

– Det er ganske kult, sier Eddy og smiler.

Produktsjef i VG, Ola Enger Stenberg, her sammen med Edvard (Eddy) Høiby.

Sparer journalister tusenvis av timer

Som utvikler i VGs utviklingsteam har han vært involvert i flere store prosjekter - og har fått mye ansvar på kort tid. Teamet, Som Eddy jobber for, har ansvar for forsiden, VG-Lista, informasjonssider, nye KI-produkter, alle artikler utenom spesialene - og masse mer.

Selv har han jobbet mye med kortversjonen, som er oppsummeringsboksen på VG, sammen med en designer og produktleder. For dette arbeidet ble de nevnt i INMA.

Eddy har også jobbet på transkriberingsverktøyet JoJo, et av de større prosjektene, hvor han hadde ansvar for nettsiden og front-end-delen. Dette har spart journalister i og utenfor VG for titusenvis av timer med transkribering. I tillegg har han vært sterkt involvert i VG-Lista.

– Du har i en alder av 20 år allerede rukket å endre norsk mediebransje?

– Hehe, ja. Det er litt rart å tenke på. Det er jo litt unikt å komme inn i bransjen på et tidspunkt hvor man virkelig kan være med på en så stor teknologisk utvikling. Jeg håper at det kommer flere slike kule prosjekter man kan være med på.

For han har et annet perspektiv enn folk som har jobba lenge i bransjen. Produktdirektør Ola Stenberg i VG mener alderen hans i seg selv er en kompetanse mediehuset har bruk for.

– Han stiller de rette spørsmålene, fordi han er en generasjon som kommer fra en annen tid - og som vi trenger å forstå. På toppen av dette besitter han en kjernekompetanse som vi trenger, forteller Stenberg og fortsetter:

– Vi trenger noen unge hoder som forstår verden litt annerledes enn sånne 1980-modeller som meg.

Edvard (Eddy) Høiby, utvikler i VG.

Får innblikk fra venner

Og det er nok av problemer å løse i mediebransjen. Som at unge folk ikke lenger konsumerer nyheter fra redaktørstyrte medier, men sosiale medier - og de forlater nettavisene i stor grad.

Selv fikk Eddy nyhetene sine mest fra YouTube, Snapchat og Discord, men nå innrømmer han å lese mer nettavis enn før. 

Edvard mener at det å være ung gir ham en fordel i utviklingsarbeidet, da han raskt kan få tilbakemeldinger fra venner og kjente om hvordan VG sine produkter fungerer for dem.

– Jeg får innblikk fra venner om hva de tenker om oss i VG, og jeg ser kanskje litt problemer som er lette å løse, som jeg bryr meg mer om enn kanskje andre utviklere.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS