Utskjelt distribusjonsselskap får fornyet tillit av Ketil Solvik-Olsen: Gamle Kvikkas skal levere aviser på lørdager
Kvikkas har gjenoppstått som Easy2You: - Vi hadde en trøblete oppstart, men hvis de ser på leveringskvaliteten vår gjennom 2017 og 2018, så har det vært bra, sier sjefen i selskapet til Medier24.
Samferdselsdepartementet opplyser at Easy2You AS vant anbudet, i en pressemelding tirsdag.
- Mediebruker endrer seg raskt. Stadig flere får sitt behov for nyheter dekket ved å bruke digitale plattformer. Likevel er lørdagsavisa fremdeles viktig for mange mennesker. Vi sørger for at folk i hele Norge, også de som bor i de mest spredte områdene i landet, kan få avisen sin på lørdager, sier han i en melding.
I 2016 til 2017 var lørdagsdistribusjon av aviser en het potet i avisnorge. Posten sluttet med vanlig postombæring, men for områder uten egne avisbud, skulle Samferdselsdepartementet sørge for at det var et tilbud.
Det anbudet vant det da lille Ålesund-selskapet Kvikkas - og starten på oppdraget ble flere uker med storm, manglende levering og knallhard kritikk.
Nå har Samferdselsdepartementet inngått en ny avtale med Easy2You AS, som var én av to tilbydere, men det eneste som oppfylte kravene fra departementet.
I en pressemelding skriver departementet at Easy2You har gjort det klart at de har en plan for å gjennomføre distribusjonen i henhold til kravene - på en «troverdig og tillitsvekkende måte».
Kontrakten skal gjelde for en periode på 14 måneder fra 10. november 2018, og departementet skal ha opsjon på forlenging på ytterligare 12 måneder.
- Vi hadde en trøblete oppstart
Administrerende direktør Espen Slyngstad i Easy2You AS forteller til Medier24 at kontrakten har en verdi på rundt 100 millioner kroner og at den er svært viktig for selskapet.
- Det betyr mye for oss å få denne kontrakten, så vi er veldig glade for det.
- Mange avisredaktører vil kanskje huske dere som et utskjelt selskap etter sist runde. Hva vil du si til dem?
- Vi hadde en trøblete oppstart, men hvis de ser på leveringskvaliteten vår gjennom 2017 og 2018, så har det vært bra. Samarbeidet vårt med avishusene er god og vi har jevnt over en god kvalitet på tjenestene våre, sier Slyngstad.
- Hva har dere gjort siden sist for å forbedre rutinene?
- Vi har jobbet mye med å korrigere avvikene som har ført til at vi leverer en god kvalitet. Det er viktig for oss å levere på kontrakten, som vi definitivt ønsker å opprettholde.
- Hvorfor har dere endret navn?
- Vi har en ny strategi der vi ønsker å reposisjonere oss i markedet ved å ikke bare tilby tradisjonelle posttjenester, men også å nå hjemlevering og netthandel.
LLA: De gjorde ikke jobben godt nok
Generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for Lokalaviser (LLA) sier at Kvikkas leverte dårlig i starten, men innrømmer at ting har blitt bedre.
- Det var helt tragisk i starten og de leverte ikke godt nok. Avisene mistet nok flere tusen abonnenter og det var mye som ikke fungerte. Det at de vant anbudet nå er helt greit, men vi følger med, sier han til Medier24.
Hetland mener det er en sannhet med modifikasjoner at ting går så mye bedre nå, fordi flere av avisselsskapene ikke lenger stolte på at avisen kom frem på lørdager, så de etablerte egne distribusjonsløsninger.
- Mange tok tilbake distribusjonen selv, så det er flere siden av den saken. Men jeg ønsker ikke å snakke ned selskapet, for de har fått kjørt seg inn nå og det er helt greit at de vant. Det hadde vært enda verre om vi fikk enda en ny leverandør, sier han.
Administrerende direktør Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) forteller til Medier24 at det ikke er så overraskende at de vant anbudet.
- De har nå bra kvalitet på det de gjør, etter en lang periode hvor det var ille. Vi anser det som viktig at kvaliteten opprettholdes og vi forutsetter at en ny avtale inneholder tydelige kvalitetskrav og sanksjonsmuligheter.