Økonominettstedet E24 ble ikke felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag etter å ha blitt klaget inn for brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 2.6.
Det var også i tråd med sekretariatets uttalelse.
Klager er Johannes Lorentzen, som mener E24 ikke gjør et tydelig nok skille mellom redaksjonelt innhold i sine podkaster.
– Jeg støtter forslaget til uttalelse og synes den er veldig god. Jeg synes også det er veldig bra at PFU får en klage mot en podkast, slik at vi får fastsatt noen prinsipper for det, sa PFU-leder Anne Weider-Aasen etter at konklusjonen var klar.
Weider-Aasen fikk støtte av PFU-medlem Gunnar Kagge.
– Jeg synes det er en god uttalelse, og er enig i sekretariatets konklusjon. Her blir prinsipielle problemstillinger ved podkast tatt opp, sier han.
– Mange redaksjoner har slitt med at det har vært vanskelig å finne finansiering for podkaster, og det viktigste her er at podkaster må behandles som radio og andre journalistiske produkter med lyd.
Reklamerte for NHO
Episoden som trekkes frem av klageren ble publisert torsdag 21.april 2020 med tittelen.
Torsdag 21. april 2020 publiserte E24 en episode med tittelen «En stor bølge vil slå inn i arbeidsmarkedet»
På publiseringstidspunktet lå det i forkant av selve episoden en reklamesnutt for NHO. Det ble vist til at hverdagen for nordmenn, samfunn og norsk økonomi var snudd opp-ned, og nå var inne i en alvorlig situasjon.
NHO-direktør Ole Erik Almlid ble spurt om hvilke tilbakemeldinger han får fra sine medlemmer nå. Han svarte på dette, derpå sa «reklamestemmen» i podkasten:
«Sjekk ut korleis NHO jobbar for å sikre at alle hev ein jobb å gå til, når denne krisa er over. På nho.no.» Både i forkant og etterkant av reklamen ble det spilt av en bjellelyd.
– Følger en etablert bransjepraksis
I sitt tilsvar avviser E24 brudd på god presseskikk, og opplyser at de er opptatt av et tydelig skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, og mener at det er godt ivaretatt i den påklagede podkasten.
Ifølge E24 følger redaksjonen en godt etablert bransjepraksis for podkastreklame. E24 mener også at podkaster må likebehandles med for eksempel kommersiell radio, og viser til at lignende lydsignaler praktiseres i kommersiell radio «som eneste skille mellom reklame og redaksjonelt innhold».
E24 innvender dessuten at virkemidler som samtaler etc. selvsagt må være tillatt i reklame, og påpeker: «Redaksjonelt ansatte bidrar aldri til kommersielt innhold på E24, og stemmene som brukes i reklame brukes aldri i redaksjonelle sammenhenger.»