Per Valebrokk (46)

SOMMERPRATEN:

Per Valebrokk følte seg naken da han sluttet som redaktør i E24 - og han likte det

- Det er deilig å ikke føle at man har svaret hele tiden, synes 46-åringen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fra 2008 var Per Valebrokk sjefredaktør og direktør i E24 og var en sentral aktør i å sørge for at det ble den største norske nettavisen for nyheter om næringslivet.

Og han sjokkerte nok enkelte da han sa fra seg jobben - til fordel for å jobbe med Petter Stordalen i Storm Communications.

- Nå er jeg noen uker inn i den nye jobben og det er både godt og vondt å kjenne på følelsen av å ikke beherske jobben min tilstrekkelig, sier Valebrokk.

Vi møter han et steinkast fra Akersgata i Oslo. Denne gaten har den nyklipte 46-åringen, med blå dress og et forsiktig smil, travet rundt i årevis. 

Men nå tråkker den erfarne pressemannen opp en ny sti. Og kanskje går han litt mer lettbeint enn før.

- Jeg følte at jeg hadde snudd bunken litt i E24 og det var grunnen til at jeg ville slutte. Det meste gikk på skinner, så det var et godt tidspunkt å slutte på og et for meg perfekt sted å dra til.

- Er det skummelt?

Valebrokk tenker seg om.

- Jeg synes det å være mer naken i møte med kolleger og kunders faglige kunnskap, er vondt og godt på samme tid.

  

Per Valebrokk (46).

Åpne kundelister er «jævla god business» 

Den konsentrerte definisjonsmakta i Akersgata er byttet ut med kolleger og lunsjer i Inkognitogata 1 - noen få strakser fra statsministerboligen.

Her deler Valebrokk kontorer med Kruse Larsen, som startet Storm Communications med Petter Stordalen i april.

Byrået ledes av Marius Parmann, tidligere partner og seniorrådgiver i Kruse Larsen. Storm skal leve av å tilby tjenester innen selskapskommunikasjon, krisekommunikasjon og finansiell kommunikasjon.

- Jeg har ennå til gode å finne ut hva disse uttrykkene egentlig betyr, ler han.

- Storm skal ha åpne kundelister, så hvilke kunder har du?

- Ingen nevnt, ingen glemt. Du finner dem alle på hjemmesiden vår.

- Hvor viktig var det for deg å jobbe i et byrå med åpne kundelister?

- Jeg skulle til å si at det betyr alt for meg. Hadde det ikke vært åpne kundelister, så ville jeg i utgangspunktet ikke vært interessert i å følge den muligheten.

- Hvorfor ikke?

- I vårt samfunn er den åpenheten er selvfølge. Den burde i alle fall være det. Åpenhet har vært et mantra for meg som journalist og redaktør gjennom 20 år og er noe jeg virkelig tror på og brenner for. Åpenhet og transparens har en egenverdi.

Valebrokk vil at alle som han prater med skal vite om han har bindinger, en kunderelasjon som er relevant for dialogen - eller noe annet.

- Det er grunnleggende for meg. Også mener jeg at åpne kundelister er jævla god business. I stedet for å være høy og mørk og mystisk på byen, så kan vi snakke med alle og si at «dette er våre kunder».

- Er det mye unødvendig mystifisering i bransjen?

- Jeg synes det er rart at bransjen er så lukket som den er. For min del er jeg veldig glad for at vi er åpne, for jeg ser det som et konkurransefortrinn. Det er også viktig for meg verdimessig.

- Hvor viktig er nettverket fra journalistikken i den nye jobben din?

- Det er nok ganske viktig. Jeg har ikke brukt det så mye hittil, men jeg har tatt kontakt med noen fra da jeg jobba i E24. Det føler jeg er helt naturlig. I en bransje som kommunikasjonsbransjen, så er det en fordel å kjenne mange folk og det gjør jeg.

- Hvordan bruker du nettverket ditt i jobbsammenheng? Ringer du gamle kolleger?

Per Valebrokk med sine ansatte fra tiden i E24.

- Helt i starten måtte jeg spørre Parmann (sjefen) helt enkle spørsmål som «hvis jeg skal ta kontakt med noen, hvordan tar jeg kontakt? Sier jeg "Hei Kari"? ler han og følger opp:

- Som nyansatt i en helt ny bransje, mister man litt selvtilliten og tryggheten. Spesielt de første ukene. Selv en enkel og helt banal henvendelse var i begynnelsen ubehagelig og jeg slet med å ordlegge meg. Nå går det bra, for nå sier jeg bare «Hei, jeg har jo bytta jobb. Skal vi ta en lunsj?

- Folk har vært på vakt for meg

25. april var Valebrokk ferdig som publisher i E24. Han måtte gå på dagen.

Den nye jobben var ikke forenelig med å sitte som sjefredaktør og administrerende direktør i Norges største nettavis om næringslivet.

Siden den gang har han møtt mange; Potensielle kunder, gamle kolleger - og nye bekjente. Og det har skjedd noe på disse ukene. Noe er annerledes, innrømmer 46-åringen.

- Jeg har nok ikke vært klar over - eller bevisst på - hvor «på vakt» folk har vært rundt meg, fordi jeg var redaktør. 

- Å?

- Jeg merker nå at mennesker er mer åpne med meg nå enn da jeg var redaktør. Før var jeg jo litt journalist uansett hvem jeg møtte, og det var folk forståelig nok bevisste på - og det la noen begrensninger på samtalen. Nå er folk mer åpne og imøtekommende. Det er hyggelig, smiler han

- Hva kan du som kunder i næringslivet trenger?

- Selv om jeg har følt meg litt naken i det siste, så kommer jeg ikke avkledd. Jeg har mye erfaring fra mediebransjen, men også det å stå i en kontinuerlig omstilling, bygge business og jobbe strategisk. Det føler jeg selv at jeg er god på. 

- Får du utløp for samfunnsengasjementet ditt i din nye jobb?

 - Ja, absolutt. Jeg føler jo at jeg, i samråd med kundene mine, faktisk kan utgjøre en forskjell. Dette mente jeg også da jeg var redaktør - og ikke bare nå som nyfrelst kommunikasjonsrådgiver: Det er mulig å utøve et samfunnsengasjement - uten å jobbe i media. Og jeg tror kanskje noen redaktører burde snakke litt mindre om «samfunnsoppdraget» sitt, for det kan nok fremstå som noe pretensiøst.

- Hvordan da?

- Hvis du er leverandør av strøm eller mobiltelefonitjenester - eller du driver min lokale Kiwi, så vil jeg si at du utøver et ganske betydelig samfunnsoppdrag da også. Men jeg har aldri hørt han som sitter bak kassa på nærbutikken snakke om det. Han er mer opptatt av om eplene er gode og om det er ryddig i salatdisken, sier Valebrokk og oppsummerer:

- Den litt pretensiøse samfunnsoppdrag-praten fra redaktørene kan de bare droppe.

- Den mørke siden? Det er jo bare tull

Journalister og redaktører tuller med at når man slutter i bransjen, så er man over til «the dark side».

Valebrokk merker det. Og at noen faktisk mener det.

Men han mener tvert i mot at det er fullt mulig å opprettholde en høy etisk standard i kommunikasjonsbransjen - som i journalistikken.

Storm Communications, fra venstre: Nils Apeland, Bunny Nooryani, Marius Parmann, Tina Berggard og Per Valebrokk.

- Jeg ser ingen motsetning mellom det å ha en høy etisk standard og det å gi gode kommunikasjonsråd.

- Kjenner du at ekskolleger har litt fordommer mot jobben din, ved at du nå skal «kapitalisere på den gode kompetansen som du har opparbeidet i journalistikken og tjene deg rik på den skitne og mørke siden»?

- Jeg føler ikke på den fordommen i den forstand at det går innpå meg, men jeg merker at fordommen er der hos enkelte. Det er jo bare tull.

Valebrokk får også utløp for samfunnsengasjementet sitt gjennom hans ukentlige podkast med Petter Stordalen.

Der snakker de om alt fra ledelse og mangfold til Google Norges skatt.

- Det er morsomt og der kjenner jeg at pulsen stiger.

- Hvordan er det å jobbe med Petter Stordalen?

- Kjempegøy. Vi sees stort sett én gang i uka når vi spiller inn pod. Han er akkurat det du ser. Akkurat så pratsom og støyende og morsom og smart og forfengelig. Han er også en utrolig gløgg fyr som jeg er glad for å bli kjent med.

Ble overrasket over E24s nye sjef

For kort tid siden slapp nå avgåtte redaktør Gard L. Michalsen i Medier24 en bombe i redaksjonslokalet: Han skulle slutte for å bli Per Valebrokks etterfølger som sjefredaktør og administrerende direktør i E24.

- Fra M24 til E24. Hva tror du om etterfølgeren din, Per?

- Det tror jeg blir veldig bra. Jeg skal innrømme at jeg ble litt overrasket.

- Å?

- Jeg har vært inne på tanken om at han kunne bli en god redaktør i E24, men jeg trodde ikke han var i spill. Jeg trodde han hadde mer han ville utrette i Medier24. Men når han nå blir E24-redaktør er det superbra. Han kommer til å ikke bare bevare, men fortsette å styrke nyhetsprofilen til E24. Det er det viktigste E24 kan gjøre, etter min mening.

- Følger du E24 tett ennå?

- Nei, jeg er ikke innom like ofte lengre, men om jeg er der og ser en god sak, så smiler jeg litt. Men ser jeg en dårlig tittel, så blir det litt grynting, ler han.

- Sender du mail og klager?

- Nei, nei nei! Hahaha. 

- Hvilket råd har du til Michalsen?

- Ingen. Han må gjøre ting på sin måte. Det er han svært kompetent til å gjøre.

Valebrokk tror ikke han vil savne journalistikken. Det er litt tidlig ennå, men han tror ikke det. Selv om han ikke lenger er avsender av journalistikken, så vil han nok være innblandet.

Litt i alle fall. Tror han.

- Jeg tror ikke jeg kommer til å savne journalistikken, for jeg vil jobbe så mye med saker som er tett opp mot nyhetsbildet uansett. Men man vet aldri. En vakker dag banker jeg kanskje på til en redaksjon og spør om de trenger noen til å skrive litt nekrologer eller noe.

- Hva tenker du om norsk journalistikk?

- Det er veldig mye god journalistikk. Hver dag. Men én ting jeg får fnatt av er alle sakene om realitykjendiser og bloggere. Jeg har ingen problemer med at dette er folk som engasjerer og at det skrives om dem. Men alt for ofte biter media på PR-stuntene deres. At noen fremdeles gidder å skrive om bloggere som kler av seg i protest mot kroppspresset, det fatter jeg ikke.

- Irriterer det deg?

- Ja. Ikke fordi mange er interessert i det stoffområdet, men det irriterer meg fordi det er PR og ikke noe annet. Det er ikke journalistikk i journalistikkens vesen. Jeg oppfatter at det er ofte jakten på unge lesere som fører til at man tar lettvinte grep, sier han og fortsetter:

- Det er for mye billig og lettvint journalistikk på blogger og realitystjerner. Som de helt fint klarer å stå for selv på sine egne plattformer.

- Hvor mye PR skal du holde på med da?

- Hakke peiling.

- Du mener det er for mye PR i journalistikken, men skal selv også jobbe med PR?

- PR er ikke bare mot media, men også mot samfunnet. Også er det forskjell på god PR og dårlig PR, som det er med god og dårlig journalistikk. 

Første ferie med mobil - uten å jobbe i media

Per Valebrokk og småbarnsfamilien skal stort sett være hjemme i Norge i sommer.

I stedet for sydenvarme med små unger, blir det lange og rolige dager på Larkollen, men også en tur til våre naboland.

- Begynner behovet for å følge med hele tiden å avta, nå som du har vært ute av bransjen en stund?

⁃ Dette er faktisk første sommeren hvor jeg som eier av en mobiltelefon ikke har jobbet i mediebransjen. I hvilken grad jeg kommer til å følge med på nyhetsbildet, gjenstår å se, men det blir neppe like mye som før.

- Klarer du å slappe av?

⁃ Ja, stort sett gjør jeg det, men samboeren min er nok ikke helt enig i det. Jeg har noen mindre jobboppdrag som må gjøres, men det er mer å regne som hyggelige avbrekk.

⁃ Dessuten går jeg rett fra ferie til pappaperm. Jeg skal nok klare å hente meg inn igjen innen jeg er tilbake i full jobb i oktober, ler 46-åringen.

Powered by Labrador CMS