- I går var det oljetoppmøte i Doha. Vi var først ute i Norge med nyheten om at det ikke ble produksjonsfrys. Tre kvarter var vi før Dagens Næringsliv!
For det er nemlig dét det handler om, ifølge Per Valebrokk.
Det er derfor E24.no raskt ble og fortsatt er Norges største nettavis for økonomi og næringsliv:
- Det handler om nyheter. Det er det viktigste. Vi er ofte først og best, og skal bli enda bedre i framtida.
«Pågangsmotet var større enn digitalkunnskapen»
Mandag morgen var det hveteboller og feiring i Akersgata. Fredag kveld var det brus og litt til da E24 feiret 10 år som nettavis med fest for huset.
Og det er en en ansvarlig redaktør og direktør Per Valebrokk i godt humør som forteller om tida da nettavisa ble til, på dagen 10 år siden 18. april 2006.
Han selv, med Kåre (Valebrokk) som far og en oppvekst som kaffekoker på desken i Dagens Næringsliv, skulle nå gå rett i strupen på både DN og Finansavisen / HegnarOnline.
Valebrokk var nyhetssjef da E24 ble til, og kom fra VG. Det samme gjorde E24s første sjefredaktør Hans-Christian Vadseth. Andre profiler var også med på laget. De fleste med en ting til felles: Ingen hadde jobbet på nett:
- Vi var en rufsete gjeng uten digital kompetanse som startet opp. Ingen av oss kunne noe om internnett, minnes Valebrokk.
Vadseth beskriver også starten slik, overfor Medier24:
- Pågangsmotet var større enn digitalkunnskapen, og det ga tidvis hektiske og morsomme situasjoner, sier han til Medier24.
- Men nøkkelen til suksess var at jeg kun ansatte folk som var smartere enn meg selv, legger Vadseth til, i dag partner i First House.
Slik hilste Vadseth til E24 på Facebook mandag:
13 millioner i akkumulert overskudd
Valebrokk jobbet et knapt år i E24 den gang, før han dro til Varden som ansvarlig redaktør i 2007. Der ble han et drøyt år, og kom så tilbake til Akersgata for å overta skuta i E24 da nevnte Vadseth ble sjefredaktør i Fædrelandsvennen.
Valebrokk har dermed vært med ni av ti år, gjennom det som trafikkmessigog på posisjon har vært en suksess.
- Men de store pengene har dere så langt ikke skapt?
- Vi trodde vi skulle vokse inn i himmelen. I 2007, det første hele året, gikk vi med overskudd. Så kom finanskrisa i 2008...
«ØYEBLIKKENE SOM FORMET OSS»: E24 oppsumerer i dag sine 10 første år - med en kavalkade over de store øyeblikkene i både den norske og internasjonale økonomien. Les spesialen på E24.no!
Det startet med konkursen i Lehman Brothers. En hendelse redaktøren husker godt:
- Jeg skjønte at dette ville bli et historisk øyeblikk, og å stå midt i det nyhetsbildet var fascinerende. Samtidig forstid vi raskt at det også ville bety noen tøffe år for oss, kommersielt, sier Valebrokk.
Og fikk rett i det: Det ble noen millioner i underskudd hvert år etter finanskrisa. Men fra 2011 har det gått i pluss. Også akkumulert (sammenlagt) over disse ti årene.
- Vi har til sammen levert et resultat på 13 millioner kroner. Det tilsvarer en driftsmargin på 3 prosent. Så vi er ikke ledende i Schibsted...men har større ambisjoner framover, lover Valebrokk.
Se regnskapstabell og fakta nederst i saken!
Valebrokk oppsummerte både tall og ord i sin Facebook-post mandag formiddag:
Finanskrise bygde trafikk
Om finanskrisa var dårlig for annonseselgerne, var det godt for trafikken. Valebrokk minnes hvordan direktetrafikken økte med 170 prosent over natta, og mange ble værende på E24.no.
- Finanskrisa ble for oss det første Irak-krigen var for CNN; et redaksjonelt gjennombrudd. Plutselig ble finansnyheter noe alle var interessert i, og mange begynte å lese oss, sier han.
Da finanskrisa slo til, hadde E24 fått drøyt to år på å lære seg internett. Den første tida hadde også blitt noe preget av navnekonflikter og en konkurrent i NA24.
Men takket være god journalistikk og digital hjelp, ble nettavisa likevel raskt en suksess. Det papirtunge redaktørkorpset med seg noen med netterfaring på laget, som Atle Brunvoll og Lars Magne Sunnanå fra Aftenposten.
I dag oppsummerer Per Valebrokk det ned til tre hovedfaktorer bak suksessen:
E24 jaktet ikke først og fremst kjappe klikk, men skulle ha seriøs og god journalistikk som ga lojale lesere.
Dedikerte selgere som kun hadde ansvar for E24 og ingen papirprodukter, sørget for inntekter fra starten (og til sammen 400 millioner kroner på ti år).
En trafikkmaskin i VG.no - som ga raskt mange lesere.
- Vi hadde også billige saker og tabloide nyheter om verdens dyreste båter. Men vi følger et nyhetsbilde der vi er avhengig av troverdighet som en seriøs aktør, sier Valebrokk.
- Og takket være VG, var vi ikke avhengig av å komme på SOL eller bare lage klikksaker. Vi hadde en motor som ga oss trygghet til å lage god journalistikk, fortsetter han.
Forsida på VG.no stod nemlig tidlig og står fortsatt for en stor del av trafikken til E24.no. Og det er med den inkludert at E24 er større enn for eksempel Dagens Næringsliv på nett. Uten VG-trafikken er det fortsatt litt igjen:
- I dag er 40 prosent av trafikken vår «egen». Når vi ser på direktetrafikk, har vi forlengst passert HegnarOnline, og nærmer oss DN, sier Valebrokk.
Utelukker ikke mer Schibsted-samarbeid
E24 ble født med Aftenposten som far og VG som mor. De første årene eide Aftenposten 60 prosent, mens VG hadde 40prosent.
I 2010 overtok VG hele eierskapet, og samarbeidet på tvers i Schibsted ble smalere.
Noen år senere fusjonerte E24 så med Dine Penger og selskapet ble til E24 Dine Penger AS.
Hvordan framtida ser ut, vil ikke Valebrokk spå for skråsikkert. Men han avviser ikke tettere samarbeid også internt i konsernet, igjen.
- Vi håper at det skal være mulig. Det er jo virkelig tiden for samarbeid i mediebransjen nå, og det skjer mye på tvers i Schibsted. Så håper jeg at vi også rent redaksjonelt og kommersielt på økonomi og næringsliv kan samarbeide enda tettere framover.
Sier E24-sjefen, uten å bli veldig konkret på hva det vil si.
Uavhengig av det, er ambisjonen klar:
Lage god journalistikk, styrke posisjonen - og tjene mer penger.
- Hvor er dere om ti år?
- Det er nesten umulig å spå, men: Vi skal ha en enda sterkere, tydeligere nummer 1-posisjon enn vi har i dag.
- Er målet å være et supplement, eller å gjøre det unødvendig å abonnere på dine papirkonkurrenter?
- Det siste er selvsagt ambisjonen. Men da må vi ha enda bedre innhold, mer analyse og kommentar, samtidig som vi spisser profilen og leverer på nyheter, sier Valebrokk.
«En ruglete start på 2016»
E24-sjefen beskriver det som en stor fordel å bare drive på nett - for å holde nyhetstrøkket oppe.
Men selv om det ringer i en salgsbjelle når Medier24 er på besøk i 9. etasje av VG-bygget mandag, er ikke papiravisene lenger alene om å oppleve reduserte inntekter.
Hele bannerøkonomien har møtt veggen det siste året, noe som også har rammet E24.
- Det har vært en ruglete start i 2016, og vi ligger noe bak skjema, erkjenner Valebrokk.
Samtidig legger han også vekt på positive utviklingstrekk: E24 er først i Schibsteds norske medier over på konsernets nye programmatiske plattform fra AppNexus. Innholdsmarkedsføring gir økende inntekter.
Valebrokk vil heller ikke avvise mer brukerbetaling framover, i tillegg til magasinet Dine Penger, som har abonnenter både på nett og papir. Uten at noe er klart eller bestemt foreløpig.
Og om 2016 har startet ruglete i forhold til budsjett, er det også fordi budsjettet er tøft.
Målet er nemlig å levere solide penger i år:
- Budsjettet tilsier en tosifret EBITDA-margin. Om vi når det, tør jeg ikke påstå. Men det skal bli et ålreit resultat, sier Per Valebrokk.