Schibsted varslet onsdag et kostnadskutt for mediene sine på 500 millioner kroner innen utgangen av 2021.
I oktober 2019 varslet E24 og Schibsted en kraftig satsing på næringslivsjournalistikk og at de skulle ansette opp mot 30 nye journalister.
Prosjektet og rekrutteringen er i full gang og E24-redaktør Gard Lehne Borch Michalsen er klar i sin tale:
– Ambisjonene for E24-prosjektet ligger fast. De er fortsatt like klare og sterke. Samtidig er vår situasjon selvsagt ikke upåvirket av situasjonen rundt oss, så det kan påvirke E24-prosjektet også – for eksempel i tempo og framdrift, sier Michalsen til Medier24.
At satsingen ligger fast bekrefter også konserndirektør for Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, overfor Medier24.
Raskere utvikling
De varslede kostnadskuttene for Schibsteds nyhetsmedier skal først og fremst ramme fellesfunksjoner og det er etter planen ikke redaksjonene som skal ta de hardeste kuttene i denne omgang.
– Konsernet har jobba med dette over tid, og jeg tror ingen er overrasket over at man må se på kostnadsbildet i den situasjonen vi og samfunnet nå står i, sier han.
E24-redaktøren er imidlertid også tydelig på at koronakrisen har gjort at utviklingen av E24-prosjektet har gått raskere enn forventet.
– Koronakrisa har ført til en økonomisk mer usikker situasjon, men for våre ambisjoner har vi tatt store steg raskere enn planlagt, sier han og legger til:
– Det er en historisk høy etterspørsel etter økonomijournalistikk. Vi har etablert oss på et langt høyere nivå på både direktetrafikk og trafikk generelt enn før krisen. Og har fått flere tusen nye abonnenter de siste to månedene.
Saktere oppbemanning
E24-redaktøren er godt i gang med rekrutteringen av journalistene som skal styrke E24-satsingen og er klar på at også denne prosessen skal gå sin gang.
– Kan det komme kutt i redaksjonelle årsverk i E24? – Det er ingen planer om det på nåværende tidspunkt og det er ikke en aktuell problemstilling nå. Tvert om står vi midt i en oppbemanning, sier han.
Samtidig er han klar på at oppbemanningen kan ta noe lengre tid enn først planlagt.
Utelukker ikke nedbemanning
Sjef for Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, forteller til Medier24 at hvor de konkrete kuttene kommer ikke er fullstendig klart ennå, men at kuttene skal gå over fire områder:
- Mer samkjøring av teknologi på tvers av Norge og Sverige – blant annet annonse
- Optimalisere printverdikjeden gjennom mer effektivitet på trykk
- Omorganiseringer for å få en mer smidig organisasjon
- Større kutt i svenske Aftonbladet
Kostnadsprogrammet skal gi en effekt allerede i 2021 og planen er at 100 millioner skal kuttes allerede det neste halve året.
– Er det aktuelt med kutt i mediehusene?
– 500 millioner er et stort beløp og vi har sagt at det ikke er noe mål i seg selv å redusere antallet stillinger, men i og med at vi skal se over hele organisasjonen og en stor andel av utgiftene er knyttet til personal, så kan jeg ikke utelukke at det kan bli aktuelt, sier hun til Medier24.
For ordens skyld: Gard L. Borch Michalsen er tidligere ansvarlig redaktør i Medier24 og journalist Eira Lie Jor ble ansatt i Medier24 av Michalsen, uten at det har påvirket vår redaksjonelle vurdering.