Det er knapt noen nyhet at et norsk mediehus lanserer innholdsmarkedsføring, eller native ads om du vil:
Men nettavisa E24 har ennå ikke gjort. Ikke før nå: I morgen onsdag kommer også mediehuset E24 Dine Penger etter.
Slik «resten» av Schibsted har gjort de seneste månedene.
E24 Bak tallene er navnet på satsingen, og responsen har vært meget god, forteller kommersiell direktør Martin Nerstad.
- Vi er utsolgt fram til jul. Det er sjelden, og i hvert fall før vi lanserer. Jeg kan ikke huske sist gang det skjedde, sier han.
«Premium produkt»
Thomas Rønnerud er key account manager med produktansvar for «Bak tallene». Han er fornøyd med å være utsolgt, og sier at det ikke betyr at man nå dobler varelageret.
- Dette er ment som et premiumprodukt som vi skal ta ordentlig betalt for. Vi skal legge lista høyt for det som presenteres, og vi skal heller ikke flomme over forsida med sponset innhold. Det skal være maks fire aktører til en hver tid, sier Rønnerud.
Ambisjonene er ikke ulik det storesøster og E24-eier VG har lagt for sin satsing. Kommersiell produktsjef Lise K. Olsen utdyper ambisjonene for den fortellende reklamen:
- Dette er en B2B-satsing, vi skal presentere innhold som ikke er så lett å fortelle gjennom en bannerannonse. Her skal de forklare og fortelle hva de driver med på en interessant måte. Og vi vet mange bedrifter har spennende historier å fortelle.
- Det skal være godt stoff, det skal være interessant og en berikelse for det redaksjonelle miljøet på forsiden, og for leserne, legger hun til.
I navnet «Bak tallene» forteller E24 at det ligger at det skal være historier som går i dybden, og ikke det vi tradisjonelt leser i nyhetsspaltene.
Og så kan vi jo legge til; Uten de kritiske spørsmålene som kanskje følger med når det er journalistikk:
«Skal være tydelig»
E24 understreker at produksjonen gjøres utomhus, og det er innholdsbyrået Cloud Media - som også leverer til VG - som står bak satsingen.
Men innholdsmarkedsføringen møter som kjent ikke bare medvind. Da VG lanserte sin satsing, brukte de først redaksjonens mikrofon i en reklamefilm - og ble så klaget inn til PFU for en native ad for storfilmen Bølgen.
- Hvilken linje legger E24 seg på her?
- Det kommer i et redaksjonelt miljø med lignende layout, men det skal være godt merket. Våre lesere skal ikke kunne misforstå hva som er betalt innhold. Og vår redaksjon har ikke noe med produksjonen av dette innholdet, understreker Thomas Rønnerud.
- Vi er nødt til å henge med
E24 har typisk en litt mer upmarket lesergruppe; en overvekt av menn, og en overvekt av dem har gjerne høy inntekt. Andelen av annonseblokkering er heller ikke dramatisk, enn så lenge.
Men mørke skyer lurer i horisonten, som nye versjoner av iOS med adblock for iPhone. Da må mediehusene finne nye inntektskilder:
- Vi ser litt hvilken vei det går på annonseflater på nett. Vi er også nødt til å være med, teste og utvikle nye produkter. Dette er ett av dem, og det blir ikke mindre relevant når andelen som bruker adblock øker, sier kommersiell direktør Martin Nerstad.
- Hva gjør dere hvis det blir et dramatisk større problem?
- Dette jobber vi med kontinuerlig sentralt i Schibsted. Slik at vi får felles løsninger som kan bidra til å finansiere journalistikken i fremtiden, sier Nerstad.
Tror på minst 10 prosent
«Bak tallene» lanseres onsdag, og er utsolgt fram til jul. Enn så lenge gjør ikke E24 flere avtaler fram i tid før de har fått erfaringer fra de første testene.
Men at dette har en framtid, er ikke kommersiell direktør Nerstad i tvil om.
- At det vil utgjøre over 10 prosent av omsetningen i 2016, det er jeg ganske sikker på. Nå skal vi lansere først og så får vi se. Kanskje er det et forsiktig anslag?, sier han.
Om det «redder bransjen», er han ikke sikker på. Men det blir nok viktigere enn mye av det andre som er lansert, slår Nestad lakonisk fast:
- Vi har mer tro på dette enn QR-koder.