- Jeg tenkte: Jeg kan jo søke, og så ser vi hva som skjer. Så fikk jeg komme på intervju, og plutselig fikk jeg jobben...
Slik forteller Hilde Hammer (28) til Medier24 om hvordan hun havnet hos Facebook våren 2014, flyttet til Dublin og nå er account manager på SMB-avdelingen til det gigantiske nettsamfunnet.
Her hjelper hun store og små kunder med annonsering og andre produkter på Facebook og Instagram.
I et fellesskap med 1200 kolleger fra over 60 land.
Og jobber altså i det som for mange er det nærmeste vi har på mobiltelefonen, men som bedrift og arbeidsplass kanskje likevel oppleves som noe fjernt.
Men for Hilde er det en helt «vanlig» arbeidsplass.
- Nå føles det helt naturlig å jobbe her. Men vi blir jo ofte minnet på at vi jobber et sted som berører veldig mange. Og det er artig, sier Hammer.
Følg med på Medier24 denne uka for flere reportasjer og nyheter fra Facebook i Dublin.
Medier24 var denne uka en av noen få nordiske mediebedrifter som var invitert til en «Nordic Media Tour» i Facebooks International Headquarters i Dublin. Dette er den største avdelingen utenfor hovedkontoret i California.
Og det i en by med en rekke internasjonale giganter på plass, som Apple, Microsoft og mange andre, de fleste linet opp i det såkalte Silicon Docks i havnebyen, oppkalt etter «storebror» Silicon Valley i USA.
Hvorfor kommer de hit?
Den mye omtalte myten, som neppe er helt usann, er de lave skattene; Irland har i utgangspunktet en lav selskapsskatt på rundt 12 prosent.
I tillegg skal det være smutthull som sørger for at den reelle beskatningen for utenlandske selskaper blir langt lavere.
Men det er ikke den eneste årsaken, understrekte Emmet Oliver i en presentasjon for de nordiske mediene onsdag.
Han jobber for irske myndigheters eget investeringsbyrå, og fremhever både størrelse, språk, ung befolkning og andre forhold:
- Selskapsskatten er bare en av mange faktorer som gjør at bedrifter kommer til Irland. Vi er en stor by i et lite land, men vi er stor nok. Vi har en ung befolkning og folk vil bo her, både for utendørsaktiviteter og for det sosiale livet. Som selvfølgelig også inkluderer en smak av Guinness på puben, sa Oliver.
Som en stor familie. Og en liten nordisk
I 2009 åpnet Facebook sitt irske kontor med 30 ansatte. Nå er de altså blitt 1200.
I en anynom glassblokk midt i Silicon Docks har giganten slått sammen to bygg og lager stadig rom for ny vekst.
Her er ansatte fra over 60 land; ja, 75 prosent av dem er ikke irske.
De jobber i et selskap med gratis frokost, lunsj og middag på jobb, stort sosialt fellesskap - og mange utviklingsmuligheter.
- Det har vært utrolig spennende, forteller Hilde Hammer.
- Jeg kom både til en ny by og et nytt miljø samtidig. Men det var ikke vanskelig her: Folk er utrolig inkluderende med en gang, og jeg fikk en «mentor» helt fra starten. Det er lett å komme inn i miljøet både på jobb og sosialt. Vi blir som en stor familie, sier hun.
En annen litt mindre familie er det også, som består av flere norske og nordiske ansatte. På Hildes avdeling sitter de også sammen i en nordisk avdeling.
Hjelper kunder - og Facebook selv
Som student på «eliteskolen» Norges Handelshøyskole hjemme i Bergen var det egentlig noe helt annet Hilde skulle bli.
Tech-interessen ble imidlertid til da hun var på utveksling ved Berkeley University i USA. Etter studiene begynte hun i Sparebanken Vest, men søkte jobber utenlands. Det ble til en jobb hos Facebook.
Læringskurven har vært bratt. Det samme kan man si om veksten Facebook opplever: 1,55 milliarder aktive brukere, og en omsetning på 38,4 milliarder kroner i 3. kvartal.
En liten, men viktig del av denne jobben står altså Hilde Hammer for.
Men hva er det egentlig hun gjør på avdelingen for small and medium businesses?
- Det jeg gjør handler mest om å jobbe sammen med de uavhengige byråene, og Facebooks partnere i Norge. Jeg jobber ikke så mye mot enkeltbedrifter. Men følger nøye med på hva som skjer i det norske markedet, og hvordan det skiller seg ut fra andre steder, sier hun.
Fra Irland ser hun hjem på et land med mange early adaptors, og sterk mobilvekst. Ikke minst på Facebook.
Hammer møtte også de nordiske mediene som var på besøk, og la vekt på at alle kunder er viktige for Facebook.
Om ikke butikken på hjørnet som bruker 1000 kroner i måneden skal få sin egen kundekontakt, så skal de også få svar på det de lurer på.
- Alle som bruker penger på oss, er en kunde av Facebook. Og har de problemer, så har vi selvsagt veldig lyst til å hjelpe dem, sier Hilde Hammer.
Hun legger til:
En case, problemløsning eller salgsstøtte kan være viktig også for «hele Facebook», selv om det isolert sett er en liten jobb.
- Det handler ikke bare om den enkelte sak. Det er viktig for oss å identifisere både problemer og løsninger, som igjen blir viktige erfaringer vi kan bruke for andre kunder. Og ta med videre til utvikling.
- Søker flere nordmenn
Hilde Hammer beskriver Dublin som en artig by med mange kulturer, preget av mange «expats» - internasjonale arbeidere.
Arbeidshverdagen kan være hektisk og utfordrende, men ikke minst artig.
Og fleksibel: Det er ingen stoppeklokkementalitet her. De ansatte Medier24 snakket med gjennom dagen, beskriver alle en kultur som ikke er preget av at man skal jobbe mest mulig og døgnet rundt.
- For min del er det veldig fleksibelt - jeg jobber ofte inn en dag, og så kan jeg ta en langhelg. Du har dine oppgaver og ansvarsområder, og får en frihet under ansvar her, sier Hammer.
Hun får stadig nye kolleger, og Facebook har bygget plass for totalt 2000 ansatte i «Silicon Docks».
Det betyr i så fall 800 til framover. Noen av dem vil bli norske.
- Hva bør man gjøre, de som har lyst til å jobbe for Facebook?
- Det er definitivt mulig! Det handler ikke om at du må ha den eller den bakgrunnen, Facebook ansetter folk med mange typer kompetanse, sier Hilde Hammer.
Og legger til, i håp om flere kolleger hjemmefra:
- Du må bare følge med på stillinger som lyses ut - det legges ut mange nye, hele tida. Akkurat nå søker vi faktisk etter flere ansatte fra Norden og Norge, så det er bare å hive seg rundt og søke!
For ordens skyld: Medier24 var denne uka invitert til besøk og omvisning på en «Nordic Media Tour» til Facebook International HQ i Dublin. Turen var ikke på noen måte sponset eller betalt, annet enn at vi fikk lunsj og så mye kaffe og te vi ønsket gjennom dagen.