- Feil når pressen kan dekke en sak fra bakken, men ikke fra lufta, mener NJ - som protesterer på droneregler

Regjeringen lanserte i vår en nasjonal dronestrategi. Norsk Journalistlag etterlyser at journalister blir tatt hensyn til.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det går ikke helt i den retningen vi ønsker. Begrensingene rammer særlig medienes bruk av droner, og fører ikke bare til dårligere arbeidsvilkår for journalister, men strider mot borgernes rettmessige informasjonsbehov. 

Det sa Ina L. Nyrud, jurist i Norsk Journalistlag under UAS og NHOs konferanse om Norges første dronestrategi under Arendalsuka, torsdag. 

Drone av typen Phantom 2 Vision, med kamera. Illustrasjon.

I vår lanserte regjeringen en nasjonal dronestrategi med fem overordnede mål og 25 initiativ for hvordan norske myndigheter kan legge til rette for vekst i dronenæringen. 

– Det mangler ikke på myndigheter som kan sette ned foten for bruk av droner, sa NJ-advokaten. 

I den nasjonale dronestrategien er det ikke nevnt noe om medienes spesielle behov ved bruk av droner til luftfoto. 

Unødvendig redsel

NJ-advokatens påstand er at unødvendig redsel legger opp til flere mer omfattende restriksjonsområder for flyving enn det er behov for.

I dag kan politiet opprette akutte restriksjonsområder ved ulykker og andre hendelser. Det samme kan forsvaret. Det er så Avinor Flysikring som iverksetter flyforbudet. 

– Likevel foreslo Luftfartstilsynet i sommer å etablere sovende restriksjonsområder over Oslo, uten å gå videre og utdype hvorfor. En slik blankofullmakt vil sette vesentlige begrensinger, sa hun, og fortsatte:

– Det skjer på bekostning av samfunnsrelevant journalistikk. Det blir feil når pressen kan dekke en sak fra bakken, men ikke fra lufta, til tross for at det større avstand til åstedet fra lufta. Og i motsetning til private dronebrukere, er mediene proffe aktører som følger presseetiske normer og er godt kjent med sikkerhetskrav, sa hun. 

På bakken opplever NJ-advokaten at det generelt er godt samarbeid mellom innsatsledere og journalister. Men når innsatsledere ber om  flyforbud, er det sjeldent at Avinor Flysikring tar noen vurdering av hvor stort område politiet ber om å få opprettet flyforbud i. 

– Det virker som at grunnleggende prinsipper om ytringsfrihet er lite kjent for aktørene på området, sa hun. 

– Gir restriksjonene politiet ber om

Ina L. Nyrud, jurist i Norsk Journalistlag på konefarnse om dronestrategi, Arendalsuka torsdag.

Som eksempel viste hun til helikopterulykken på Turøy, hvor flyforbudet var på 5,5 kilometer i hele ni dager etter at redningsaksjonen var over. 

– Samtidig kunne private småbåter komme helt innpå ulykkesstedet, sa hun. 

Et annet eksempel hun trakk fram var en småflyulykke i Halden, hvor det ble lagt inn 10 kilometer flyforbud. 

– Politi og redning var ferdig etter to timer, men likevel varte flyforbudet i ett døgn.

Axel Knutsen i Avinor Flysikring svarer at tilsynsmyndigheten i de fleste tilfeller gir det flyforbudet politiet ber om. 

– Med mindre det gir for store restriksjoner for andre ruter, sa han. 

Avinor Flysikring forholder seg til det enhver tid gjeldende regelverk for opprettelse av midlertidige restriksjonsområder, opplyser Knutsen til Medier24. 

– Mediene ikke nevnt 

Nyrud i NJ mener at det i den nasjonale dronestrategien må være med et hensyn til mediene. 

– I forskriften om flyrestriksjoner over Oslo sentrum fra 2007, er det tatt opp at det må tilrettelegges for mediene samfunnsfunksjoner. Når Luftfartstilsynet foreslår et sovende forbud over Oslo, er ikke mediene nevnt med ett ord, sier hun til Medier24. 

I en e-post til Medier24 skriver Nina B. Vindvik, juridisk direktør i Luftfartstilsynet, at saken har vært på bred og åpen høring, og at alle høringssvar nå vil bli vurdert. Hun skriver videre: 

«Saken har vært på bred og åpen høring, og alle høringssvar blir nå vurdert. Innspill om at de sovende restriksjonsområdene over Oslo kan ha negative virkninger for medienes rolle og samfunnsansvar er også noe som vil bli vurdert, selv om problematikken ikke er spesifikt nevnt i vårt høringsnotat. 

Når det gjelder behovet for å opprette denne typen sovende restriksjonsområder, kommer det klart fram i høringsnotatet. Statsbesøk, større arrangementer og alvorlige trusselsituasjoner er eksempler på når det er aktuelt å aktivere slike restriksjonsområder – i perioder med begrenset varighet.»

Etterlyser ansvarsfordeling

Nyrud etterlyser også at ansvarsfordelingen mellom de ulike myndighetene må bli klarere. 

– De operative innsatslederne har gitt tilbakemelding om at samarbeidet mellom journalister og polititjenestemenn er godt. Det opplever jeg også i dialogen jeg har hatt med Oslo politikammer. Likevel er parks at man har for store og for omfattende restriksjonsområder, sier hun. 

Ina L. Nyrud, jurist i Norsk Journalistlag på konefarnse om dronestrategi, Arendalsuka torsdag.

Oslo politikammer har en egen dronestrategi, mens Politidirektoratet har opprettet en gruppe som skal lage en nasjonal dronestrategi for politiet.

Nyrud etterlyser imidlertid en mer overordnet strategi, hvor også Avinor og andre instanser som setter restriksjoner for flyvning er med. 

– Det kan ikke være en tilfeldig praksis, men overordnende generelle strategier for samarbeid med åpning for mediene, sier hun. 

Pressevakten hos Politidirektoratet er informert om saken og gitt anledning til å svare, men har så langt ikke benyttet seg av den muligheten.

Powered by Labrador CMS