Drammens Tidende endte fjoråret med et driftsresultat på
26,6 millioner kroner. Det er en nedgang på 8,2 millioner kroner, tilsvarende 23 prosent, fra året før.
Det viser årsregnskapet for 2022.
Administrerende direktør i Drammens Tidende,
Øyvind Bladt Hagen, sier til Medier24 at avisen startet fjoråret ganske
krevende.
– Da Amedia ble rammet av dataangrep i romjula
2021 gikk det utover annonseinntektene. Vi tapte også noe opplagsinntektene,
sier han og legger til at avisen hadde en opplagsmessig opptur under pandemien,
som nå har stabilisert seg.
– Annonsemarkedet
var også veldig bra i 2021, da verden åpnet opp igjen. Nå er det gått ned.
Fall på papirannonser
Både opplags- og annonseinntektene gikk ned for mediehuset i
fjor, og samlede inntekter endte på 135,3 millioner kroner, ned fra 141,9
millioner.
Bladt Hagen forteller at annonsefallet er knyttet
til papir.
– Det er papirinntektene som faller der. Og det
er spesielt enkeltsegmenter som eiendom og stilling, hvor vi har mistet mye av
omsetningen på papir, sier han.
Han legger til at avisen også merker at privatøkonomien
til leserne er under press.
– Undersøkelser fra i høst viste at folk dropper matkasser,
strømmetjenester og avisabonnement. Så det merkes, sier han.
Han forteller at DT i år har hatt god fart på
digitale eiendomsannonser.
– Det er et vanskelig boligmarked nå. Så vi ser
at det kommer inn mange annonser.
Jobber for å bli heldigitale
Kostnadene økte med halvannen million, til 108,7 millioner
kroner.
Bladt Hagen sier avisen ikke har gjort noen grep
for å holde kostnadene stabile, med økte papirkostnader.
– Vi har jobbet med nedtak av salgsorganisasjonen,
men det har vi gjort løpende over flere år. Vi nedbemanner ikke, men vi erstatter
ikke folk som slutter grunnet alder.
Til tross for nedgangen, er Bladt Hagen klart på at avisen fremdeles
har en sunn og god drift.
Og Bladt Hagen forteller at avisen jobber for å
bli heldigitale om noen år, men legger til at avisen ikke har noen konkrete
planer om frekvenskutt i nær fremtid.
– Vi ser an situasjonen, men har ingen planer
om det. Per nå har vi 64 prosent digitale abonnenter, men samtidig ser vi at vi
på en god dag har 84 prosent digital lesning. Det sier oss at veldig mange av
de som kjøper papiravisen også leser oss digitalt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no