Innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio var opphavsmannen til det som ble dette oppslaget i dagens VG.

Norges største avis hakket til mot svindyr barneburger. Glemte å fortelle at den irriterte gjesten var VG-ansatt

- Helt uproblematisk. Saken handler ikke om hans irritasjon, men prisen på burgeren, sier avdelingsleder Trond Olav Skrunes.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VG slo søndag til med en avsløring om det fasjonable hotellet Dr. Holms på Geilo, hvor man kunne få gleden av å betale 365 kroner for en barneburger av indrefilet. Riktignok var det en gammel pris for en barnemeny som nå skal være endret, ifølge fungerende hotelldirektør Fredrik Lindvik. 

Men det VG-saken ikke fortalte, var at saken hadde sin bakgrunn i irritasjon fra en ansatt i samme mediebedrift: 

Dette sier Vær varsom-plakaten om åpenhet og integriet: 

2.2 Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet.

2.3 Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.

2.4. Redaksjonelle medarbeidere må ikke utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler, herunder motta penger, varer eller tjenester, som kan oppfattes å være kompensasjon fra utenforstående for redaksjonelle ytelser.

Det var nemlig VG-veteran Svein Arne Haavik, nå innholdssjef i kommersielle VG Partnerstudio, som lørdag kveld postet sin irritasjon over barneburgeren på Facebook.

Noe som søndag ble stort oppslag på nett, og ikke minst side 4 på papir mandag. 

- Handler ikke om hans irritasjon

Avdelingsleder Trond Olav Skrunes i VGs nyhetsredaksjon opplyser til Medier24 at saken ble godt lest og skapte engasjement. Han viser videre til at det står å lese - godt gjemt i en bildetekst - at menyen ble «funnet av VGs medarbeider». 

Men denne opplysningen eller Haaviks navn ble altså ikke nevnt i selve saken. Og det var heller ikke nødvendig eller naturlig, mener Skrunes. 

- Hadde saken handler om noens irritasjon, hadde det vært noe annet. Saken handler om prisen på burgeren, og ikke hva han mener om den, sier han. 

- Men du ser at dette kan se ut som om en VG-ansatt bruker landets største avis til å dele sin irritasjon over prisen på en barneburger?

Denne irritasjonen la Haavik ut på Facebook lørdag kveld.

- Ja, men det er altså ikke det saken handler om. Han er heller ikke intervjuet, det er ikke slik at noen er anonymisert her. Men han har bidratt med et bilde av menyen, slik VG-ansatte gjør fra store og små nyhetssaker hele tida, svarer Skrunes. 

- Redaksjonell vurdering

Avdelingslederen understreker videre at dette ikke kom som noe aktivt tips fra Haavik, men sier det ble plukket opp i VGs redaksjon utfra den nevnte Facebook-posten. 

- Haavik er en tidligere journalist med lang erfaring som redaksjonell leder, som nå jobber kommersielt. Har han hatt innflytelse over den redaksjonelle vurderingen her?

- Nei, det kan jeg i hvert fall garantere. Dette er en redaksjonell vurdering; det er vi som har vurdert saken og bestemt hvordan vi skal omtale det, svarer Skrunes. 

Slik kommenterer også innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio selv saken:

- Her er jeg en vanlig leser. Jeg tipset aldri avisen, men tok rett og slett et bilde av menyen som jeg la ut til spott og spe på Facebook, sier han. 

Tar gjerne imot flere burgertips

- Saken ble godt lest og vi går inn i den stille påskeuka. Vil dere bruke disse dagene til å følge opp prisene på påskefjellet?

- Vi har allerede fått flere gode tips når det gjelder burgerpriser, og tar gjerne i mot enda flere, sier avdelingsleder Trond Olav Skrunes muntert. 

Powered by Labrador CMS