Snart trer EUs nye personvernforordning, GDPR, i kraft. I tråd med dette har også Google oppdatert policyen for sin plattform for programmatiske annonser, Doubleclick.
Ifølge Breakit.se kan den nye oppdateringen koste europeiske medier milliarder av kroner hvert år, hvis de velger å ikke følge kravene til Google.
Google får tilgang
Bakgrunnen er at man gjennom GDPR kommer til å kreve at medieselskaper informerer brukere om at man samler inn informasjon om dem, og hvordan denne informasjonen skal brukes.
I enkelte tilfeller vil det nye regelverket også kreve at brukerne godkjenner hva man skal bruke informasjonen til.
I den nye annonsepolicyen stiller Google nå krav om at mediene skal hente inn godkjenning fra leserne.
De stiller i prinsippet også krav om at de skal få bruke all informasjonen mediene samler inn, uten å informere om hva de tenker å bruke den til.
Om informasjonen brukes feil faller skylden på det enkelte medieselskap, ikke på Google, ifølge breakit.se.
2,2 milliarder
Om et mediehus velger å ikke godkjenne den nye annonsepolicyen til Google og Doubleclick innen GDPR-regelverket trer i kraft, vil ingen av Googles annonser lengre formidles på deres sider, og de inntektene forsvinner, skriver Breakit.
Ifølge avisen tilsvarer inntektene til svenske medier fra programmatiske annonser 2,2 milliarder svenske kroner (2017), og rundt halvparten av dette er anslått å komme fra Doubleclick.
«Innebærer ingen økte rettigheter»
Google Norge kommer med følgende tilleggsopplysninger på epost til Medier24, hvor de blant annet skriver at artikkelen fra Breakit.se bygger på en rekke misforståelser:
«Retningslinjene rundt GDPR krever at samtykke innhentes for personaliserte annonser. Vi har alltid bedt publisister om samtykke fra brukere for å benytte vårt annonseverktøy på deres sider, og nå oppdaterer vi helt enkelt det kravet - i tråd med GDPR.
Ettersom vi tar avgjørelser rundt databearbeidelse for å hjelpe publisistene å optimere sine annonseinntektene kommer vi til å fungere som "controllers" i forhold til våre publisistprodukter, i tråd med de krav som GDPR stiller. Det innebærer ingen økte rettigheter til deres data. Vi har et nært samarbeid med våre publisistpartnere og jobber hardt med å tilby dem verktøy for å hjelpe dem innhente samtykke fra brukerne deres».