Schibsted slår seg på lag med flere konkurrenter: Nytt rubrikksamarbeid i Irland
DoneDeal fusjonerer med Daft og Adverts. Beholder merkevarene.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(NTB/Medier24):
Mediekonsernet Schibsted og det irske medieselskapet Distilled Media slår sammen sine rubrikkvirksomheter på nett i Irland.
Schibsted og Distilled Media vil eie 50 prosent hver av det nye selskapet, ifølge en melding fra Schibsted.
Det norske mediekonsernet stiller med én nettside til nyopprettelsen, mens Distilled Media bidrar med to. Det nye selskapets virksomhet er blant annet rettet mot bil- og eiendomssegmentet, opplyser Schibsted.
Det er nettstedene DoneDeal.ie, Daft.ie og Adverts.ie som nå slår seg sammen. Det nye selskapet vil ha ledende posisjoner i generalist-, bil- og eiendomssegmentet i Irland, skriver konsernet i en pressemelding.
Schibsted bidrar til det nye selskapet med markedsplassen DoneDeal.ie, hvor Schibsted overtok aksjemajoriteten i 2011. Eierskapet er siden økt til 100 prosent. Distilled Media skyter inn Irlands ledende eiendomsnettside Daft.ie og generalist-markedsplassen Adverts.ie.
- Vi er glade for å kunne slå oss sammen med Distilled Media og Fallon-brødrene i Irland. Gjennom dette nye oppsettet vil vi øke vår rekkevidde i det spennende eiendomsmarkedet, og vi vil søke å forbedre vår posisjon i generalist- og bilmarkedet ytterligere. Når de ledende online rubrikk-selskapene i Irland nå slår seg sammen, tror vi det vil bli mulig å tilby enda bedre tjenester for kjøpere og selgere, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted Media Group.
DoneDeal.ie, Adverts.ie og Daft.ie vil bli drevet uavhengig av hverandre med eksisterende ledelse og ansatte. Det nye oppsettet vil ventelig skape synergier for eksempel innenfor annonsesalg og markedsinvesteringer.
Den sammenslåtte virksomheten hadde driftsinntekter i de første seks månedene i 2015 på rundt EUR 9,4 mill. EBITDA-marginen var 15 prosent.
(©NTB)