Synet på den Elon Musk-eide plattformen X har forverret seg for medieledere.

Flere medi­eledere ser mørkt på journalistikkens fremtid

Ny Reuters-rapport viser nedgang i troen på journalistikkens fremtid, men fortsatt tro på egne produkter.

Publisert

Bare 41 prosent av medieledere har tro på journalistikkens fremtid. Det er ned 19 prosentpoeng fra 2022. 

Det viser Reuters egen rapport, «Journalism and Technology, Trends and Predictions 2025».

Grunnen flere peker på er bekymringer knyttet til politisk polarisering, og økt angrep på pressen.

Av de 326 medielederne fra 51 land som ble spurt, er 42 prosent nøytrale til samme spørsmål, mens 17 prosent har ikke tro på journalistikkens fremtid. Det er opp fra henholdsvis 30 prosent og 10 prosent fra året 2022.

Medielederne har dog mer tro på deres egen virksomhet, med 56 prosent. Flere venter økt nettrafikk som følge av Donald Trumps kommende presidentperiode. Flere medieledere rapporterer også om vekst innen abonnement på nett. Andre medieledere tror upålitelig AI-generert innhold kan trekke publikum tilbake til redaktørstyrte medier.

Frykter nedgang i trafikk fra søkermotorer

Tre av fire medieledere er ifølge undersøkelsen bekymret for en mulig nedgang i trafikk fra søkermotorer i 2025, på grunn av KI-genererte oppsummeringer.

Derfor søker flere samarbeid med KI-plattformer som ChatGPT og Perplexity, samt videoplattformer som YouTube, TikTok og Instagram.

Synet på Twitter/X har forverret seg blant medieledere, og har nå en score på -68. Nykommeren Bluesky har et mer positivt syn blant medielederne (+38). I tillegg nevnes Google Discover som en plattform som kommer til å bli viktigere fremover.

KI-fokus

Bruken av kunstig intelligens og implementering av teknologien blir fortsatt viktig, mener medielederne som har svart på undersøkelsen.

60 prosent mener back-end automatisering, som tagging og transkribering, fortsetter å være viktig i 2025. 41 prosent mener distribusjon og anbefaling vil være veldig viktig.

28 prosent mener kunstig intelligens vil ha en viktig rolle i koding og produktutvikling, mens 24 prosent mener kunstig intelligens vil ha en viktig rolle med informasjonsinnhenting .

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS