Kort tid etter Trumps valgseier begynte Facebook-sjefer å diskutere sine bekymringer for Facebooks innvirkning og falske nyheter
Mens Mark Zuckerberg offisielt har avvist problemstillingen, har det vært store diskusjoner bak kulissene i nettsamfunnet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Menlo Park (NTB): Kort tid etter at Trumps valgseier var et faktum, begynte toppsjefer og andre Facebook-ansatte seg imellom å diskutere Facebooks innvirkning på valgresultatet, skriver New York Times.
Nåværende og tidligere Facebook-ansatte forteller til avisen at de er bekymret over spredningen av rasistisk innhold og falske nyheter.
Andre sier de har stilt seg selv spørsmålet om selskapet har bidratt til en «boble» mellom brukere som i hovedsak kun er i kontakt med hverandre.
Og ifølge New York Times har toppsjefer i Facebook blant annet blitt enige om å ta opp problematikken på et kvartalsmøte, med mål om å berolige ansatte.
Forskere har påpekt at Facebooks spredning av nyheter uten faktasjekk, kan ha bidratt til at Trump vant valget.
Men offentlig har Facebook-sjef Mark Zuckerberg avvist kritikken.
– Av alt det innholdet folk ser på Facebook, er mer enn 99 prosent av innholdet sant. Bare en veldig liten del er falske nyheter og skrøner, skrev Zuckerberg i et innlegg på Facebook søndag.
Også forrige uke avviste Zuckerberg kritikken da han under en konferanse omtalte påstanden som en «ganske sprø idé».