Ja, Trump vant valget på Facebook: Fordi han brukte millioner av dollar på å kjøpe annonser - og teste dem i mange tusen varianter
Mens Clinton kjøpte TV-reklame for 200 millioner dollar, brukte Trump pengene digitalt. Og «A/B-testing på steroider», med opp mot 175.000 variasjoner av hvert budskap.
Mangt og mange har fått «skylda» for at Donald Trump ble valgt til USAs neste president. Blant dem Facebook, som er anklaget for å spre falske nyheter.
Mens Clinton kjøpte TV-reklame for 200 millioner dollar (!) - 1,6 milliarder kroner! - har Trump brukt de store pengene på digital annonsering.
Ifølge Wired har republikanerne brukt 90 millioner dollar på et samarbeid med et eget digitalbyrå, hvorav det meste har gått til digital markedsføring og nesten alt dette på Facebook.
Pengene har gått til å markedsføre politiske budskap, samtidig som kampanjene har blitt brukt som fundraising for å drive valgkamp - og gitt mesteparten av de 250 millioner dollar som Trump har samlet inn.
Et viktig poeng her er at mens en TV-film stort sett er enveis massekommunikasjon, kan man som kjent på nett teste forskjellige budskap mot forskjellige målgrupper.
Og her snakker vi ikke om å teste fire-fem forskjellige budskap, ifølge Wired:
Republikanernes «markedssjef» Gary Coby sier at man normalt kjørte 40-50.000 variasjoner av en annonse - opp mot 175.000 (!)variasjoner samme dag som den tredje presidentdebatten i oktober.
- A/B testing på steroider, sier Coby til Wired.
LES HELE analysen av Trumps digitale kampanje på Wired.com.
- Tradisjonelle medier ble knust av de sosiale
En av dem som har fulgt det amerikanske valget tett, og ikke minst fra et digitalt ståsted, er venture-gründer Even Aas-Eng.
Han «spådde» tidlig i valgkampen at Trump ville vinne valget på Facebook, og fikk rett:
– Clinton brukte flere hundre millioner dollar på TV-reklame og hadde backing fra samtlige store avishus. Men de tradisjonelle mediene har rett og slett blitt knust av sosiale medier med Facebook i spissen, sier Aas-Eng, som tirsdag har delt og diskutert den omtalte Wired-saken.
Og mener:
– Valget i 2016 kommer til å gå ned i markedsføringshistorien som tidspunktet hvor TV-reklame ble vippet ned av tronen.
Aas-Eng vil imidlertid ikke være med på «hylekoret» om at man skal skylde på Facebook selv:
– Det dreier seg ikke om at Facebook er et mediehus, det dreier seg om at noen er veldig mye flinkere til å bruke plattformen enn andre, mener han. Og legger til:
– Det er interessant å diskutere falske nyheter og ekkokammer problematikk, men faktum er at plattformen er tilgjengelig for alle. Og dessverre for verden var Trump overlegent best på å bruke den.