Egmont Kids-direktøren er glad for at Donald holder stand.

Egmont-eide Donald er Norges tredje mest leste magasin: – Vi er selvsagt veldig fornøyde

Donald Duck og Co klokker inn på 322.000 ukentlige lesere, og Egmont Kids-direktøren er fornøyd med at magasinet holder stand.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Donald, Langbein, Dolly og andre innbyggerne i Andeby fenger fortsatt norske lesere i alle aldre.

Tirsdag slapp Kantar og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) en oversikt over Norges mest leste magasiner – og øverst på tegneserietronen sitter klassikeren Donald Duck & Co, med 322.000 ukentlige lesere.

Samtidig viser tallene til MBL og Kantar et magasinlesingen faller med 11 prosent, generelt i markedet. 

Direktør i Egmont Kids, Kjell F. Johnsen, er glad for at Donald holder stand, på tross av en liten nedgang i antallet lesere det siste halve året.

– Vi er selvsagt veldig fornøyde med at Donald Duck & Co. igjen – ifølge undersøkelsen – er Norges mest leste tegneserieblad og rykker to plasser opp fra i fjor, som Norges tredje mest leste blader uavhengig av sjanger! Donald Duck & Co. hadde 70-års jubileum i 2018 og vi syntes det er veldig stas at lesertallene holder seg så stabile fra i fjor, sier Kjell Frostrud Johnsen, direktør i Egmont Kids, til Medier24.

 

Vet at Donald fenger barn i alle aldre

Johnsen forteller at de gjorde en rekke tiltak i fjor for å øke synligheten til bladet, i forbindelse med at Donald fylte 70 år. Selv om magasinet har passert pensjonsalder, ser Johnsen lyst på framtida.

– Vi må i hvert fall prøve å holde lesertallet stabilt. Lesertallet økte jo i fjor så vi ser at det er muligheter for økning også i dag. Vi må gjøre mer av det vi allerede gjør, og bare gønne på til neste år, sier han. 

Han tror det er viktig å kjenne målgruppen sin godt, og forteller at de har jobbet godt med 

 

– Vi fikk litt ekstra drahjelp i fjor da vi feiret 70-årsjubileum. Da holdt vi på med masse aktiviteter for å skape synlighet – og det fikk vi. Samtidig er det flere Donald Duck-produkter ute nå enn noen gang før, og dette har vært med på å dyrke lesere, sier han. 

– Folk vil lese fordi vi gjør det norsk

Men hvem er det egentlig som fortsatt kjøper Donaldblader, og hvorfor har han og vennene hans ikke blir fullstendig utkonkurrert av sine digitale konkurrenter på ulike plattformer? 

– Målgruppen til Donald Duck & Co. er barn fra alderen seks til tolv år, men vi vet at det er flere eldre som leser bladet. Mange er foreldre som har fulgt bladet fra de selv var små, samtidig som er flere eldre som får det sendt direkte til egen postkasse for egen lesning, forteller en fornøyd Johnsen.

Han tror noe av nøkkelen er å sørge for forankring lokalt, og at folk kan kjenne seg igjen i historiene. 

– I tillegg til 70-årsjubileum i fjor, tror jeg folk vil lese bladet fordi vi gjør det norsk. Det er norske historier skrevet av flere norske forfattere, og tegnet av Arild Midthun. I tillegg gjør vi masse aktiviteter, slik som i august da vi var i Bergen for å fronte en lokalhistorie i Donald Duck & Co. Vi involverer de lokale i bladet. Selv statsministeren var der for å sikre seg en utgave. Vi hadde også lignende arrangement i Fredrikstad og utgaven ble fort utsolgt i kommunen og de nærliggende. Samtidig har Donald Duck & Co. bredt kjennskap blant det norske folk, i tillegg til gode historier og fortellinger.

Anne Vestad i Hjemmet

– Fornøyd med evnen til å holde stand

Hjemmet-redaktør Anne Vestad sier til Medier24 at hun er glad for at de holder stand, selv om hun synes nedgangen i magasinlesing på 11 prosent er skremmende. 

– Det føles veldig bra, samtidig som at jeg syntes det er bekymringsfullt at de fleste magasinene har gått ned i lesertall. Det er dessverre sånt som skjer når man er i en transformasjon der leserne flytter seg til andre plattformer. Likevel er jeg fornøyd med vår evne til å holde stand, sier hun til Medier24. 

Hun mener de gjør mye riktig om dagen, og understreker at de er i en kontinuerlig endringsprosess for å sørge for at de klarer å holde på leserne. 

– Vi er veldig nøye med å jobbe innsiktsbasert og bruke kunnskapen som vi får ut av markedet. Vi må se hva leserne våre ønsker å se i magasinet og hva de vil lese om. Vi gjør løpende evalueringer som vi prøver å følge opp der vi prøver å tolke markedet, sier hun og legger til: 

– Vi håper å kunne holde stand som Norges største magasin. Vi er i en kontinuerlig fornyelsesprosess som akselererer nå. Bladet er i en utvikling, noe som jeg tror er viktig for alle magasiner i Norge hvis de skal klare å holde på leserne sine. Jeg ønsker også at vi klarer å være minst like aktive på sosiale medier og på digitale plattformer for å få en god følelse av hva leserne vil ha. 

Powered by Labrador CMS