Kommunikasjonssjef i Domstoladministrasjonen, Yngve Brox, er glad for at journalist-innloggingen nå er fikset.

Nå er journalist-tilgangen til domstol.no fikset: – Det er ingen klager, og det er et godt tegn

Nå håper Domstoladministrasjonen også å gjøre tjenesten enda bedre. – Vi ønsker å gjøre det mer brukervennlig for journalistene, sier kommunikasjonssjefen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forrige uke omtalte Medier24 de store innloggingsproblemene som Norges Domstolers pressetjeneste hadde

Flere journalister kom ikke inn og fikk tilgang til tiltaler og dommer, noe som gjorde arbeidshverdagen utfordrende.

Nå melder kommunikasjonssjef i Domstoladministrasjonen, Yngve Brox, at problemet endelig skal være løst. 

– Våre IT-folk sier nå at de har funnet feilen som gjorde innloggingen ustabil, og at problemer skal være løst, sier Brox til Medier24.

– Normalen den siste tiden har vært hyppige og fortløpende klagemailer fra journalister om dette, men nå er det blitt helt stille. Nå er det ingen klager, og det er veldig, veldig godt tegn, legger han smilende til.

Brox understreker likevel at det viktig at journalister som eventuelt støter på problemer, gir beskjed fortest mulig. 

Hovedproblemet var kommunikasjonen mellom påloggingstjenesten via BankID og Domstolenes systemer.

Den feilen er altså nå rettet, men Brox understreker at de fortsatt har utfordringer med et utdatert og ustabilt datasystem.

Planen er å få modernisert hele systemet så snart det er kapasitet, opplyser han.

– Det er mange andre funksjonaliteter vi ønsker å få opp. Blant annet bedre automatiserte løsninger for personvern, samt bedre tilbakemeldinger til journalistene som bruker systemet, sier han, og legger til:

– Vi ønsker å gjøre det mer brukervennlig for journalistene, sier han.

Powered by Labrador CMS