Pedersen, Terje
DNBs omdømme falt etter det journalistiske gravearbeidet Panama Papers
NRK er derimot den mest likte merkevaren i dette landet, viser en ny omdømmemåling. Se også hvordan det gikk med Aftenposten, VG, Dagbladet, TVNorge og TV 2.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB/Medier24): I årets omdømmemåling fra Ipsos faller DNB fra 44. plass til 60. plass. Målingen er tatt opp i april, like etter Panama Papers-saken.
NRK, Tine og Vinmonopolet ligger på topp i målingen, ifølge Aftenposten. Nordea faller nest mest. På bunnen ligger Cermaq og Circle K.
– Fantastiske tall for oss, sier NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen til Aftenposten.
TV2 kommer på en femteplass på lista og TVNorge på 23.plass..
Syv av ti har godt inntrykk av avisene
Avisen Aftenposten har rykket opp til en 9. plass på totalrangeringen. For fem år siden lå avisen rundt en 30. plass. Syv av ti svarer at de har meget godt eller ganske godt inntrykk av avisen. VG havner på en 36. plass, mens Dagbladet ligger på en 41. plass, skriver Aftenposten.
Konserndirektør for kommunikasjon i DNB Thomas Midteide reagerer slik på målingen:
– Vi opplever ikke et generelt omdømmeproblem, men at fallet skyldes en enkelt sak. Det enorme medietrykket rundt Panama Papers siden mars har åpenbart gitt oss et omdømmefall. Langt viktigere enn omdømmemålingen er imidlertid at kundene har tillit til oss og tjenestene vi leverer. Vi vokser både i utlånsvolum og i markedsandel på boliglån, og blir valgt som bank i hard konkurranse med andre flinke aktører.
Undersøkelsen viser ellers at NSB klatrer fra 38. plass til 18. plass. Bare Telia Sonera har en større positiv endring.
Norwegians omdømme er også i bedring. De klatrer til tiendeplass, men ligger likevel bak SAS som er på sjetteplass.