Sjefredaktør Mads Yngve Storvik i NTB sier det er alvorlig at DNB mener de gjør gjentatte feil. Nå kaller han inn kommunikasjonsdirektør Even Westerveld til en samtale.NTB Scanpix / montasje
NTB-redaktør reagerer på DNBs påstander om «gjentatte feil» i nyhetsbyrået: – Meget alvorlig
Sjefredaktør Mads Yngve Storvik i NTB blir lei seg over å høre at DNB mener de gjør gjentatte feil. – De får slutte å løpe og heller komme innom på kaffe.
I den samme artikkelen ga kommunikasjonsdirektør Even Westerveld i DNB klart uttrykk for et misnøye med NTB over lang tid.
– Vi er lei av å løpe etter NTB. Jeg har vært i banken i seks år og har fortsatt til gode å oppleve av NTB klarer å holde rede på fakta når det er en store saker og dårlig tid, sa han.
– Meget alvorlig
Det får sjefredaktør Mads Yngve Storvik i NTB til å reagere.
– Det er en meget alvorlig påstand som jeg gjerne vil høre mer om. Min opplevelse er at vi ikke «gang etter gang gjør feil» som gjør at de kommer løpende etter oss, sier Storvik og skyter inn:
– I dette konkrete eksempelet gjorde vi en feil, noe vi har beklaget og rettet opp. Det er selvfølgelig beklagelig når feil skjer, men det vil skje igjen – på samme måte som at nettbanken til DNB vil ha feil, så vil NTB også gjøre feil, selv om det skal være på et absolutt minimum.
– Hva tenker du om at DNB opplever at dere ikke klare å holde rede på fakta?
– Jeg blir lei meg for at de opplever at vi gjør feil, for er det noe vi er opptatt av, så er det vår troverdighet og tillit og at det vi leverer er skikkelig. Det er ille at DNBs infodirektør mener han har løpt etter oss i seks år, men det skal han få slippe. Han og Thomas Midteide må heller komme hit på en kaffe, så kan vi gå gjennom det de mener vi har gjort galt over de siste seks årene.
– Jeg kan forstå at man kan si noe slikt i en opphetet diskusjon, men det er er sterke ord. Vi må sette oss ned i stedet for at vi skal kjefte på hverandre i Medier24.
– Må være lov å problematisere
Kommunikasjonsdirektør Even Westerveld i DNB sier at han gjerne vil komme på kaffe hos NTB for prate om det, men at de gjorde det for et par år siden, uten at det har endre ting, sier han.
– Poenget vårt er ikke å diskreditere en hel redaksjon, som stort sett gjør en bra og viktig jobb. Men det må være lov å problematisere at vi svært ofte opplever at NTB er unøyaktige i sin dekning av økonomistoff. Og at vi ofte må ringe og be dem rette opp. Og da er det jo nesten alltid for sent, fordi det er den første versjonen av artikkelen som sprer seg over hele landet.
Westerveld sier at han håper NTB har et forhold til problemet med at første versjon ofte blir liggende hos kundene.
– Dette problemet håper jeg NTB har et forhold til og jobber med løsninger på. Én av løsningene kunne for eksempel vært å ringe og sjekke fakta i saken før de publiserer.