I gjennom flere år har flere bedrifter og organisasjoner brukt samme motiv som en idyllisk Norgesreklame. Denne gangen er det banken DNB som bruker motivet. DNB har nå fjernet bildet.

DNB brukte bilde av livsfarlig stup i en reklame for gratis reisegavekort

Ordføreren i i Stranda kommune er forbannet over organisasjoner og bedrifter som bruker motivet til reklame.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er NRK som har omtalt saken først. De har vært i kontakt med ordfører i i Stranda kommune, Jan Ove Tryggestad som er forbannet over organisasjoner og bedrifter som bruker motivet til reklame.

I gjennom flere år er det samme motivet blitt brukt som en idyllisk Norgesreklame. Denne gangen er det banken DNB som bruker motivet.

– Det er livsfarlig. Det er fryktelig farlig å bevege seg ut på denne kanten, sier Tryggestad til NRK.

Kronprinsparets fylkesbesøk i Møre og Romsdal i 2012. Kronprins Haakon (bak) og kronprinsesse Mette-Marit sammen med ordfører Jan Ove Tryggestad (Sp) ved Flydalsjuvet i Geiranger.

Skulle noen falle utenfor Flydalsjuvet i Geiranger, er det 150 meter ned til bakken. Ordføreren tror reklamen kan trigge folk til å kopiere motivet. Han vil ta kontakt med banken for å få de til å fjerne bildet.

Hodeløst og tankeløst

NRK har også vært i kontakt med reiselivsekspert Odd Roar Lange som reagerer på bildet.

– Dette er jo både hodeløst og tankeløst. Det er livsfarlig å gå ut på kanten der. Det skal så utrolig lite til, før en trår feil. Dessverre har det skjedd dramatiske og store ulykker i Geiranger tidligere. Vi har hatt en for mange, og vi treng ikke flere.

Lange forteller at en ikke kan forby noen å gå ut på kanten av Flydalsjuvet, eller utsette seg selv for stor fare andre stedar. Men han sier at når en velger å gjøre dette, utsetter de også andre, for eksempel redningsmannskap for fare.

Skal fjerne bildet

Vidar Korsberg Dalsbø i DNB sier i sitt tilsvar til NRK at det har skjedd en glipp fra deres side, og at de skal sørge for at bildene blir fjerna.

– Her har vi brukt bilde fra en database, uten å gjøre en god nok sjekk før vi publiserte det. En har sett at det var et fint naturbilde, uten å tenke på konsekvensene. Det burde vi ha gjort, sier Dalsbø til NRK.

Powered by Labrador CMS