Debatt

Det er nok av etiske problemstillinger for DNB i egen virksomhet

«Renteradar.no er stolte over å ha bli nevnt som en problematisk kilde for DNB», skriver daglig leder Fredrik Stang Heffermehl.

Denne artikkelen er over to år gammel.

DNB ved sin kommunikasjonsdirektør trer nå inn som ekspert på presseetikk. Selv om det sikkert oppleves som enklere å skue utover enn innover, så skulle man tro at det er nok av etiske problemstillinger for DNB å ta stilling til i sin egen virksomhet.

Fredrik Stang Heffermehl

Midteide argumenterer for at bruken av deres forbrukerøkonomer i medier er helt transparent, inklusiv «nyhetssiden» deres, DNB Nyheter. DNB sitt mediehus har som ambisjon ikke bare å fremme merkevaren DNB, men også være en betydelig aktør på forbrukerjournalistikk. På den måten kan de påvirke hva den jevne nordmann har fokus på i sin privatøkonomi. For DNB sin del bør helst fokuset være på kutt i forbruk - ikke renten på boliglånet ditt. Det er selvfølgelig også veldig viktig for DNBs forbrukerøkonomer at du sparer i fond og er forsikret på alle bauer og kanter - i DNB.

Et område hvor DNB ikke er så transparente er sine kunders boliglånsrenter. Det er først nå med data fra Renteradar.no at medier som DN har fått innsikt i at et mindretall av kundene fikk hele det kommuniserte rentekuttet på et tidspunkt da folk trengte det mest. Organisasjonen Huseierne og Hallgeir Kvadsheim var blant de første til å kritisere DNB for å ikke kutte renten mer og raskere. Det virker derfor ikke helt tilfeldig at det er Renteradar.no, Huseierne og Hallgeir Kvadsheim som trekkesfrem som eksempler av Midteide.

Renteradar.no, en oppstartsbedrift med fire ansatte, er stolte over å ha bli nevnt som en problematisk kilde for DNB. Det samme tipper jeg gjelder for Hallgeir Kvadsheim med sin nystartede forbrukerportal pengeverkstedet.no.

Vår visjon er å skape økt transparens i boliglånsmarkedet. Dette gjør vi, uavhengig av våre såkalte bindinger, ved å dele data om hvor mye bankene faktisk kutter renten. DNB har tydelig et ønske om å hjelpe forbrukeren og være transparente. Derfor bør det være naturlig at DNB også ønsker å bidra til transparens der forbrukeren har mest å spare, nemlig boliglånsrenter.

Heldigvis virker det som også DNB lytter til sine kritikere som er løftet frem av media. Ved forrige ukes rentenedsettelse fikk nesten alle DNB-kundene hele rentekuttet på 0,4 %-poeng som DNB hadde kommunisert. Det viser observasjoner fra 1 059 brukere av Renteradar.no som er DNB-kunder. Forrige gang fikk kun 27 % hele rentekuttet til DNB.

Kanskje har kritikere av DNB, som Renteradar.no, Huseierne og Hallgeir Kvadsheim, faktisk spart DNB-kundene for mer penger enn deres egne forbrukerøkonomer.

Vi sier som Bulder Bank: «Noen banker råder deg til å kutte hverdagsgledene. Vi råder deg til å kutte renta».

MERK: RENTERADAR.NO HAR EN SAMARBEIDSAVTALE MED BULDER BANK

Powered by Labrador CMS