DN-redaktør Amund Djuve om endringene: – Det er alltid guffent å bli fortalt at vi skal bli færre

DN-redaktøren forteller at de skal ned fra sju til fem redaktører inkludert han selv, med mål om å bli en mer digital organisasjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På et allmøte torsdag morgen ble en rekke endringer i DN presentert. Torsdag ettermiddag bekrefter sjefredaktør Amund Djuve at det skal kuttes 25 årsverk i bedriften. Djuve er opptatt av å snakke om bakgrunnen for kuttene.

– Den posisjonen DN har som næringslivsavis er ganske unik. Vi er den mest prisvinnende redaksjonen i norsk presse, og setter dagsorden på en rekke områder i samfunnet. Målet vårt er å styrke og opprettholde den posisjonen i overgangen fra papir til det digitale, og det er derfor vi gjennomfører disse endringene, sier Djuve til Medier24. 

De skal kutte personalkostnader på 23 millioner kroner, noe som betyr om lag 25 årsverk. Det er sendt ut tilbud om sluttpakker og gavepensjon til ansatte. 

– Det skal kuttes cirka 25 årsverk. Det å komme med bemanningskutt, det er en tøff beskjed å få for alle ansatte. Mange var klar over det, men det er alltid guffent å bli fortalt at vi skal bli færre, sier Djuve videre. 

Styreleder i DN og NHST-sjef, Hege Yli Melhus Ask, har understreket at hun har full tillit til Djuve.

Nye redaktørroller og avdelinger

Videre forteller han at de skal ned til et redaktørkorps på fire, i tillegg til han selv. De fire redaktører skal lede hver sin avdeling.

– De nye redaktørstillingene blir redaktør for dagsorden, breaking og graving, en redaktør for historiefortelling og livsstil, en politisk redaktør og redaktør for publisering og visuell journalistikk, sier Djuve. 

Han bekrefter at Kjetil Alstadheim beholder sin stilling som politisk redaktør, ettersom det ikke skjer endringer på hans avdeling. 

– Kan det blir lengre avstand til ledelsen med færre redaktører?

– Vi tenker tvert imot: Vi skal ha en flatere struktur, hvor folk skal jobbe i prosjekter og kan jobbe på tvers av avdelinger og med større fleksibilitet i organisasjonen, sier han. 

Ny avdeling for målgruppe

Det skal også opprettes en «målgruppeavdeling» på fem personer, som skal ledes av Tinna Gudmundsdottir.  Målet med avdelingen er ifølge Djuve å passe på at DN leverer gode tjenester til våre målgrupper på tvers av alle avdelinger.

– De blir leserne og brukenes advokater internt, sier han. 

– Er det en god prioritering når dere skal kutte 25 årsverk? 

– Ja, det er det uansett. Når vi nå blir en mer digital organisasjon, så vil det å jobbe mer systematisk vil sørge for at vi får bedre tjenester, bedre produkter og økte inntekter, sier han. 

Klubben har uttrykt usikkerhet rundt kvaliteten på produktet, med kuttene som kommer. 

– Nedbemanning isolert er ikke positivt for produktet eller tilbudet til kundene, men jeg tror at den omorganiseringen som vi nå gjennomfører vil gjøre oss i stand til å levere bedre journalistikk, svarer Djuve. 

Han forteller at de ansatte i større grad må tenke digitalt først, heller enn papir først. 

– Det blir nye avdelinger og vi gjør endringer i avdelingsstrukturen. Folk vil i liten grad jobbe i samme avdelinger som de gjør i dag, men i stor grad med de samme områdene som de gjør i dag, sier han og legger til:

– Folk må i større grad tenke digitalt først.

Ifølge Djuve betyr det også at DN Etterbørs oppløses som egen avdeling, men han understreker at de fortsatt skal ha journalister som jobber med det stoffområdet. 

 

Mer prosjektjobbing

Djuve understreker at målet med omorganiseringen er å opprettholde papirposisjonen de har, også i overgangen til å tenke mer digitalt. 

På spørsmål om ikke dette burde ha skjedd tidligere, svarer Djuve at de allerede har begynt å tenke mer prosjektorientert, men at dette er et mye tydeligere grep enn de har gjort tidligere. 

– Vi har jo begynt å jobbe mer i prosjekter allerede, vi har det. Men vi har nok også vært preget av at det har gått bra i DN i alle år, både journalistisk og tidligere greit økonomisk, men nå har vi sett at det er viktigere å gjøre tydeligere tiltak, rett og slett for å sikre at vi klarer å opprettholde den posisjonen vi har på papir digitalt, sier han. 

Powered by Labrador CMS