Onsdag ble det kjent at DN Media Group ansetter tre nye konserndirektører. Blant dem er Tor Jacobsen, som nylig forlot Schibsted etter 15 år.
Jacobsen blir CCO i DN Media Group, en oppgave som han gleder seg til å ta fatt på.
– DN Media Group har veldig sterke produkter. Dagens Næringsliv er en veldig sterk merkevare og produkt. Så har de også en veldig spennende internasjonal portefølje. I tillegg er det et miljø med veldig mange flinke folk, sier Jacobsen til Medier24.
Får bredt kommersielt ansvar
Som CCO i DN Media Group vil Jacobsen få et bredt kommersielt ansvar. De siste årene i Schibsted hadde han ansvar for abonnement, og etter hvert produktutvikling.
– Det å tenke bredt rundt alle inntektsstrømmer er spennende. Det blir gøy å jobbe enda mer med annonse igjen.
Dermed skal Jacobsen jobbe med det som er de store inntektskildene til DN Media Group, abonnement og annonse.
– Det trigger veldig. Man ser mer og mer trade-off mellom de ulike inntektsstrømmene, samt at problemstillingene går mer inn i hverandre.
DN Media Group har ikke tidligere hatt én kommersiell direktør, som er den rollen Jacobsen nå trer inn i.
– Jeg har troen på en slik modell. Faglig sett synes jeg det også er veldig spennende å kunne utvikle inntektene bredt på tvers av merkevarene.
– Alt har sin tid
I slutten av september ble det kjent at Jacobsen slutter i Schibsted etter 15 år.
Han har hatt flere sentrale lederroller i Schibsted, senest som EVP Product & Consumer.
Jacobsen har tidligere hatt stillinger som SVP Consumer Business, Commercial Director (SVP) i Aftenposten, BT, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen og som CEO i VG Mobil.
Han forteller at det var rart å forlate konsernet etter å ha vært der i så mange år.
– Schibsted var et utrolig spennende sted, samtidig har alt har sin tid. Jeg tror det var bra for meg å få litt ny input også.
Jacobsen forteller at han også har fått en erkjennelse den siste tiden når han har vært i prosesser og vurdert fremtiden.
– Jeg synes mediebransjen er innmari spennende. Både at vi har et tydelig samfunnsoppdrag og en viktig rolle i samfunnet. Det betyr ganske mye.
– I tillegg er det en dynamisk bransje hvor det skjer veldig mye. Det er konstant ulike endringer og input fra ulike vinkler, som gjør at det er en veldig spennende bransje.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no