I mediebransjen snakket og testes det stadig ut å lage video i høydeformat. Men de har ikke fått med annonsørene, uttalte Erik Haukaas Aspaas i Schibsted Partnerstudio i høst.
Innholdbyrået DN Content Studio har derimot tatt aktive grep for å få med annonsørene. Nå lager de annonser som om det skulle vært innhold til sosiale medier – også i høydeformat, og legger dem i en egen videospiller.
Tradisjonelt sett hadde de laget korte videoer av lengre videoinnhold. Det fungerte ikke på sosiale medier. Da snudde de tankegangen.
– Vi begynte å lage videoer som låner det beste fra historieformidlingen vi ser i sosiale medier – kort, to the point og lekent, sier sosiale medier-rådgiver, Klaudia Lech.
– Ikke overraskende så vi at video som er laget med «SoMe-first»-metoden presterer bedre på plattformene. Men det som i tillegg var interessant er å teste ut hvordan disse kunne gjøre det på vår egen plattform, dn.no, sier hun.
Kamera måtte snus til høydeformat, for å lage innhold tilpasset mobil, sosiale medier og deres egen videospiller.
– Her snur du hele produksjonsprosessen egentlig, og tenker helt annerledes, og da funker det så utrolig mye bedre, sier videoansvarlig Jan Morten Bjørnsen.
Høydevideoene har en god stoppeffekt, også for annonsørinnhold.
– Det er jo ikke noe magisk som skjer ved at du snur skjermen den veien. Men det er lettere for oss selv, og for kundene å være med på en annen måte å fortelle på, sier ansvarlig for produktutvikling, Einar Takla.
Største produksjon i august
Nå er fokuset å lage videoene i høydeformat til sin egen spiller. At de også passer til sosiale medier er en bonus.
Byrået lager innholdsartikler og driver med videoproduksjon, webinarer og eventer. De produserer både for eksterne kunder, og for eksterne kunder i avisene som eies av DN Media Group.
– Den nye videospilleren gjør at vi kan skape og utvikle nye former for stand-alone videoinnhold innenfor flere av de områdene vi jobber. Samtidig som vi kan tenke nytt innenfor de produktene vi leverer i dag, forklarer Bjørnsen.
De produserer for eksempel alt som skjer i teltet til Dagens Næringsliv under Arendalsuka. Det er den største produksjonen de gjør i løpet av et år.
Journalistikk-grep
Både Bjørnsen, Lech og Takla har erfaring fra journalistikk.
Det er også klassiske journalistgrep de bruker i innholdsmarkedsføringen, slik som reporter i felt.
– Vi inspireres jo av DN og D2s redaksjonelle videoer, og bruker den journalistiske metoden og nysgjerrigheten med reporter i felt. Da glir det innholdet veldig sømløst inn med organisk innhold. Det føles liksom ikke så reklamete, forklarer Lech.
Likevel er det tydelige skiller mellom det de lager, og det som produseres redaksjonelt.
– Vi merker det godt. Selv om vi er ute etter de gode historiene og casene, og historiene fortelles med journalistiske metoder, så er det jo ikke slik at vi prøver å forkle det, sier Bjørnsen.
– Vi jakter de gode historiene, men du skal vite at det er betalt innhold du ser på, sier Lech.
Deres opplevelse er at det er en annen vilje fra annonsører på å bruke pengene hos redaktørstyrte medier heller enn i sosiale medier nå enn før.
– Mange annonsører er opptatt av at du er «brand safe», sier Tekla.
– Gøy å se at dette funker
Av hensyn til kundene kan de ikke gi tall på hvor godt innholdet går.
De mener det er en forbedring sammenlignet med før. Dessuten ser brukerne flere videoer i slengen.
– Måten du konsumerer videoen på gjør at du blir presentert for mer innhold ganske umiddelbart. Det er jo bare ett sveip for å se den neste videoen, forklarer Takla.
Hver kunde, hendelse eller arrangement kan få sitt eget videounivers. I universet finnes det flere forskjellige videoer.
Lech sier de alltid har utfordret kundene på løse litt opp i presentasjonsformen, og levere på seerne og lesernes premisser.
– Når det skal være en reels video, så krever det enda mer av den underholdningsbiten. Det å tørre å være med på litt humor, eller ta i bruk virkemidler som vi vet skaper stoppeffekt, sier hun.
I en tid med mye konkurranse om oppmerksomheten, sier hun det er ekstra viktig.
– Vi opplever at disse kundene selv ser at dette er veien verden går, og at de er veldig innstilt på å være med på dette her. Det er gøy å se at dette funker i et business-to-business landskap.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no