Redaksjonssjef Karianne Stordal (til venstre) og distriktsredaktør Inger Johanne Solli hos NRK Innlandet er godt fornøyde med de nye lokale nyhetssendingene. Jan Magnus Weiberg-Aurdal
NRK flyttet distriktssendingene på TV - nå er de første tallene her: Har flere seere enn Dagsrevyen
(LILLEHAMMER): Det gnis godt i nyhetshendene ved NRKs distriktskontorer om dagen.
Fra og med 2. januar hadde NRKs distriktsnyheter både ny sendetid og ny innpakning på NRK 1. Med hele 14 minutters sendetid fra klokken 19.45 ble endringene gjort for å løfte de regionale nyhetene.
Og det har gitt uttelling. For så langt i år har de nye distriktssendingene samlet sett større seertall enn Dagsrevyen, viser NRKs egne tall som Medier24 har fått tilgang til.
– Jeg kan rapportere om at det er hallelujah-stemning, sier NRKs distriktsredaktør, Marius Lillelien, fornøyd til Medier24.
Og utdyper:
– Distriktsnyhetene og Dagsrevyen har omtrent annenhver dag vekslet på å være det mest sette TV-programmet i Norge. Vi hadde troen på dette grepet, men at det skulle bli så stor oppslutning er over all forventning, sier Lillelien.
– Vinn-vinn for NRK og seerne
Tallene er basert på de fem første distriktssendingene i 2020, og er samlet 718 000 seere - en økning med 269 000 sammenlignet med i 2019 og 60 prosent flere.
Markedsandelen er på 64 prosent - en økning på 33 prosent i snitt.
Det tilsvarende tallet fra 18.50-sendingene i 2019 er 449 000 seere og 48 prosents markedsandel.
Distriktssendingene har så langt vel 14 000 seere flere seere enn Dagsrevyen, viser NRKs tall.
– Klokken 19.45 er jo prime time på TV. Men en nesten dobling av oppslutningen er voldsomt, medgir Lillelien.
– Nå er det også flere som ser på NRK på dette tidspunktet. Det har ført til at vi når ut bredere med vårt oppdrag, og vi har gjort TV-kvelden bedre for folk flest. Det var også bakgrunnen for endringene. Dette er en vinn-vinn-situasjon for både NRK og for seerne, sier Lillelien.
Han roser distriktskontorenes håndtering av de nye sendingene og den nye formen.
– Det gjøres en kjempejobb på tvers av hele landet. Det nye formatet inneholder flere elementer, og det gjør at man for eksempel har plass til en fordypningssak hver dag og kan gå mer live, forteller Lillelien.
– De mulighetene gjør det mulig å lage et bedre redaksjonelt produkt, og det er åpenbart noe publikum liker, sier han.
– Veldig inspirerende
Hos NRK Innlandet på Lillehammer er stemningen god over pangstarten på de lokale nyhetssendingene.
Distriktsredaktør Inger Johanne Solli forteller til Medier24 at både det nye formatet og seertallene så langt har løftet hele redaksjonen på Storhove utenfor OL-byen.
– Folk er veldig fornøyde og gleder seg over dette. Våre erfaringer er veldig gode. Og de gode seertallene er veldig inspirerende, sier Solli.
– Det ble gjort et veldig godt forarbeid, og Cecilie laget en formatering som har vært til inspirasjon, sier Solli.
– Det vi særlig har lagt vekt på er at vi må være annerledes, gripe seerne og sørge for at de blir værende. Vi kommer på rett etter Dagsrevyen, så vi går raskt live og viser at vi er ute i din region, forteller hun.
I tillegg til utstrakt livebruk, trekker de også inn stoff fra sosiale medier i sendingene - samt video fra de lokale radiosendingene, kalt «radioøyeblikk».
Redaksjonssjef på NRK Innlandets Lillehammer-kontor, Karianne Stordal, sier de nye grepene og elementene har fungert veldig bra.
– Jeg synes sendingene ser forfrisket ut. Det har vært veldig positivt, og det er artig å se på. Vi er på riktig vei mot å gi seerne en annen sending enn tidligere, sier hun til Medier24.
– Målet var å gjøre sendingen mer levende. Men vi kommer også etter Dagsrevyen, som er 45 minutter med nyheter fra inn- og utland. Da må vi ta grep for å vise at vi er annerledes. Vise at vi skal hjem, sier Stordal.
– Gir sendingen mer liv
Også programlederne som leder de nye nyhetssendingene på Lillehammer er fornøyde.
Men Marianne Duun Malmo maner likevel til litt stoisk innlandsro.
– Tallene ser veldig bra ut, men det er tidlig ennå. Det er kun sju sendinger unnagjort til nå. Det tar litt tid før vi tar av her på Innlandet, sier hun med et smil til Medier24.
– Men god seeroppslutning er selvsagt veldig hyggelig. Hvis dette varer, så er det helt fantastisk, legger hun til.
Malmo innrømmer at hun var spent på både den utvidede sendetiden - og ikke minst alle de nye radio- og sosiale medier-elementene.
– Jeg var spent, men de nye elementene gir sendingen mer liv. Det blir også bredere. Nå har vi både alvorlig nyhetsstoff og lokale snakkiser, sier hun.
– Jeg har jobbet med TV-nyheter i mange år nå, men vi har ikke brukt disse type elementene tidligere. Kun de klassiske TV-elementene. Jeg tror dette var en nødvendig fornyelse. Dette er gode grep, sier Malmo.