Det siste året har NRKs distriktskontorer halvert antallet nettsaker. Antallet lesere er samtidig mer enn doblet, sier nyhetssjef Linn Sandberg Skarstein i NRK DistriktsdivisjonenFaksimiler/kollasj fra NRK Distrikt
NRKs distriktskontorer har halvert antallet nettsaker. Samtidig er antallet lesere mer enn doblet
Antallet lesere per sak har gått fra 10.000 til 26.000, opplyser NRK. – Alle saker vi lager nå skal ha nasjonal interesse, sier nyhetssjef Linn Sandberg Skarstein.
Ole Dag Kvamme
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Første halvåret i fjor publiserte distriktskontorene mellom 2.000 og 2.500 saker. Ett år senere er antallet halvert, sier nyhetssjef Linn Sandberg Skarstein i NRK Distriktsdivisjonen.
– Vi er ikke lenger den lokalavisen mange tror vi er. Alle saker vi lager nå skal ha nasjonal interesse, sier nyhetssjef Linn Sandberg Skarstein i NRK Distriktsdivisjonen i Oslo.
Antallet lesere per sak nærmer seg en tredobling, fra 10.000 til 26.000 lesere.
Fra 9 til 1,5 i Møre og Romsdal
NRK Møre og Romsdal har tatt utviklingen alvorlig.
Der produserte man rundt 280 egensaker på nettet i januar 2017, mot rundt 45 i snitt i årets sommermåneder. Det innebærer en reduksjon fra rundt 9 til 1,5 egensaker daglig.
– Tidligere laget vi fulle saker av alt. Nå skal journalisten oppleve fordypning, og finne anledning til å finne noe større. Et gjennomsnitt på halvannen saker per dag er kanskje i minste laget, men vi vil heller ha færre og gjennomarbeidede saker, sier distriktsredaktør Hallstein Vemøy.
I samme periode har antallet unike brukere på nett og mobil økt fra 32.000 til 54.000.
Registreringer i egen feed
Egen-saker har byline med bildet av journalisten. Dét har ikke registreringer om ulykker og hendelser, som nå pumpes ut i en egen feed hos alle distriktskontorene.
– Mye av det vi tidligere laget saker på var rene registreringer, som hendelser med bil utfor veien og så videre. Mange saker traff veldig få. Det ville vi gjøre noe med, sier Vemøy.
Mens åtte av ti saker tidligere ble lest av under 5.000 mennesker, og halvparten av disse igjen ble lest av færre enn 1.000, når i dag åtte av ti saker ut til mer enn 5.000 mennesker.
Kamp for å komme på nrk.no
15 prosent av sakene har over 100.000 lesere, som innebærer betydelig drahjelp av nrk.no.
– Vi jobber daglig for å få våre saker på nrk.no så vel som på Dagsrevyen. Det er en hard kamp hver dag. For å komme dit, må en levere kvalitet, sier Vemøy.
Erfaringene fra Møre og Romsdal viser ikke overraskende at sakene som leses mest er de nære historiene, eller folk som står i spesielle livshistorier.
– Men sakene bør ha en prinsipielle eller samfunnsmessig betydning for andre. Men hendelser treffer også. Folk vil vite hva som skjer, og gode bilder lager fortsatt grunnlag for saker, sier Vemøy.
Stor endring i lesertall fra distriktene
Nyhetssjef Linn Sandberg Skarstein i NRK Distriktsdivisjonen forklarer at endringen er villet, og at distriktsoppdraget i fjor ble justert til å bli mer nasjonalt.
NRK vil ikke dele tallene fra hvert distrikt.
Men Sandberg Skarstein sier at det totale antallet lokale saker «er halvert fra mellom 2.000 og 2.500 saker per måned første halvår i fjor, til første halvår i år».
Ifølge Sandberg Skarstein er andelen distriktsaker som treffer et stort publikum mangedoblet. Et stort publikum betyr mellom 50.000 og 100.000 lesere.
– I september i fjor traff 4 prosent av sakene mer enn 50.000. Nå er andelen 23 prosent, opplyser Sandberg Skarstein.
Tidligere nådde nesten sju av ti saker færre enn 5.000 lesere. Denne andelen er nå redusert, fra 68 prosent i september, mot 23 prosent nå, opplyser nyhetssjefen.
Hun legger også til at distriktskontorene har doblet andelen saker på nrk.no det siste året. Andre halvdel i fjor var andelen 31 prosent, men i dag har NRK-fronten 66 prosent av sakene sine distriktet.
– Dessuten bruker publikum i snitt om lag dobbelt så lang tid på sakene våre nå som de gjorde i fjor.
Norsk rikskringskasting AS har 920 medarbeidere på sine 15 lokalkontor, ifølge årsrapporten for 2017.
– Det er kun om lag halvparten av Distrikdivisjonens medarbeidere over hele landet som jobber med nyheter. Resten jobber med nasjonal programskaping i ulike sjangerredaksjoner, sier Sandberg Skarstein.