Administrerende direktør i KLassekampen, Harald FougnerFoto: Toril Henriksen
Papir-bastionen Klassekampen bader i pressestøtte. Slik ser direktøren på veien videre
Harald Fougner ser store forskjeller mellom bransjen han forlot og medielandskapet. Han forteller om avisens syn på pressestøtte, papiravis og digitalisering i årene som kommer.
I fjor tok Harald Fougner over rollen som administrerende
direktør i Klassekampen, etter Christian Samuelsen. Fougner kom fra stillingen
som strategi– og utviklingsdirektør i Gyldendal.
Fougner sier de to bransjene har noen likheter, men at det
også har vært store forskjeller han har måttet lære seg.
– I avisbransjen er alt mer
akutt. Nyheter og avis skal ut hver dag. Men med bøker har man en helt annen
tidsramme.
– Bransjemessig vilje
Han påpeker at forholdet til papir også skiller de to
bransjene.
– I forlagsbransjen er det
slik at selv om papirboken har blitt utfordret av andre medier, både e-bok og
lydbok, var det ingen som tvilte på papirboken som format, sier han og fortsetter:
– Men i mediebransjen virker
det mye mer delt. Der er det både en bransjemessig og politisk vilje om å heldigitalisere
alt. Og det er jeg ikke sikker på at er så bra for alle typer lesere, sier
Fougner.
Han sier at utfordringen ikke er at folk ikke elsker
papiravisen.
– Men på sikt er kostnaden på distribusjon en utfordring.
Fougner legger til at de likevel ikke har noen planer om å gå
bort fra seksdagersavisen.
– Men tyngdekraften virker på
oss også. At folk vil ha avisen er det ingen tvil om, men hvordan distribusjonen blir fremover er spennende.
– Viktig med dialog
Det siste året har både
store og små aviser kuttet i frekvens. Og det
er ennå ikke åpenbart hva de langsiktige konsekvensene blir.
Fougner er klar på at Klassekampen ikke alene er store nok
til å bære distribusjonen hvis noen av de andre store avisene kutter i frekvens.
– Jeg tenker at det blir
viktig i tiden fremover at papiravisene har en dialog om hvordan dette skal se ut,
og det opplever jeg at vi har.
Måtte gjort endringer uten pressestøtte
Klassekampen har i flere år vært den største mottakeren av
pressestøtte, og mottok i fjor 40 millioner kroner, som er taket på hvor mye
pressestøtte en avis kan få. Taket gjør at avisen fikk en avkorting på seks
millioner kroner i fjor.
– Finnes det et sted i
fremtiden hvor Klassekampen kan klare seg uten pressestøtte?
– Nå ville det vært
vanskelig, da måtte man ha gjort store og grunnleggende endringer, og det ville
gått utover kvaliteten på avisen, sier Fougner.
Han legger til at pressestøtten
har blitt en mindre andel av avisens inntekt de siste årene.
– For seks sju år siden utgjorde
støtten om lag 26 prosent. I år utgjør den rundt 15 prosent, sier Fougner.
– Men det er viktig å
understreke hvor viktig pressestøtten er, vi er veldig heldige som har det
mediemangfoldet vi har i Norge, og en viktig del av det er meningsbærende
aviser.
– Ikke lett
I tillegg til taket på 40 millioner, kom det også en annen
endring på pressestøtteordningen i fjor, et inntektstak på 300 millioner
kroner.
– Med inflasjon og
prisstigning generelt, selv om vi bare skulle ha en marginal vekst de neste
årene, vil man i løpet av 8-9 år miste alt. Og da må man vurdere,
når man nærmer seg det taket, om man klarer å vokse seg igjennom, eller om man
må sakke ned farten, sier han og legger til:
– Det er ikke lett. Så fett er det ikke å lage
meningsbærende avis i Norge akkurat nå.
Og selv om Klassekampen er en sterk papiravis, har de også
jobbet mye det siste året med å vokse digitalt.
– Vi satser veldig digitalt
nå, både med å få inn rene digitale lesere, men også å få leserne våre som er
på papir til å følge oss digitalt, og at den digitale avisen skal ta en enda større
plass i livet deres, sier han og viser til den digitale trafikken har doblet
seg siden nyttår.
En av grunnen til at avisen nå har satset veldig digitalt,
er for å nå yngre og nye målgrupper.
– Så er jo spørsmålet, hvem
er de unge? Kommer vil til å få 18 åringer til å begynne å lese aviser? Eller er
det viktig at man begynner å gjøre det når man blir 30? For det siste er nok
mye enklere.
Digital dørmatte
I tillegg til den digitale veksten,
opplever avisen også at leserne av e-avisen er en svært lojal gruppe.
– Det er ikke et optimalt
brukergrensesnitt. Men det er overraskende mange som leser e-avisen hver dag.
Man får nok i større grad en kompletthetsfølelse ved å bla i
den. Men det er jo et fascinerende format, for det strider jo imot all
teori om brukergrensesnitt, sier han og peker på at det ikke er
gitt hvordan aviser blir lest i fremtiden.
– Når avisen ikke er på
dørmatten lengre, er det opp til oss å lage en god digital dørmatte. Og i
tillegg til blant annet nyhetsbrev, kan e-avis-appen være en del av denne
digitale dørmatten, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no