
MediaPuls episode 102: Facebook og Google vokser på mobil og Rema avslutter samarbeidet med VG
PODKAST: REMA 1000 tar med seg verdifull kunnskap og innsikt fra VG Familieliv hjem til egne kanaler. Schibsted og VG melder samtidig om kraftig fall i annonseinntekter.
Facebook og Google vokser kraftig, og mest av alt på mobil. Samtidig ser det ut til at det ikke er noen bunn i sikte for Schibsted sine annonseinntekter. Nå blir også vondt verre for VG etter at REMA 1000 har valgt å avslutte Familieliv-samarbeidet, for å flytte pengene og kundeinnsikten hjem.
- Les også: Rema 1000 avslutter samarbeidet med VG – slutt for det omstridte «Familieliv» Skal bruke pengene på «sitt eget mediehus».
- Les også: VG-Torry om at Rema trekker seg fra Familieliv: – Det står flere nye annonsører på trappene
MediaPuls lurer på om Schibsted og norske mediehus har noen som helst mulighet fremover uten å samarbeide med de beste… som er Facebook og Google.
IPSOS MMI er ute med sin social media-tracker for Q3, og det er ikke store endringer blant de mest populære sosiale nettverkene, foruten LinkedIn, som opplever at antall daglige brukere nesten er halvert fra Q2 til Q3.
Storyboard overvåker de mest delte nyhetene i sosiale medier, men har glemt å ta med seg Twitter for oktober.
Google kjøper seg opp i Facebook sin argeste konkurrent. Facebook på sin side trapper opp krigen mot Snapchat – igjen, og tester ut «Instant Games» i Messenger, og Hans-Petter spekulerer på årets ord for 2016.
Hør på MediaPuls via
Tidslinje:
00:00 – 01:10 – Innledning01:10 – 03:15 – Bransjens viktigste stemmer03:15 – 05:40 – Årets ord 201605:40 – 22:30 – Facebook og Google vokser i rekordfart, mens Schibsted krymper – og nekter å samarbeide.22:30 – 27:30 – REMA 1000 avslutter samarbeid med VG27:30 – 39:15 – Sosiale medier siden sist
Nyttige lenker:
- Her er bransjens viktigste stemmer (Kampanje)
- Facebook omsatte for 57 milliarder kroner tredje kvartal – med et resultat på 20 milliarder (Medier24)
- – Nesten skremmende gode tall fra Facebook (Kampanje)
- Googles omsetningstall for Q3 endte på 22,5 milliarder dollar (Tubefilter)
- Lukker døren for Google og Facebook (DN)
- Er toget i ferd med å gå fra Schibsted (HansPetter.info)
- VG kutter seg til pene marginer i 2016 også, men nå brister grunnmuren: 36 prosent fall i annonseinntekter på papir (Medier24)
- IPSOS MMI sin social media tracker for Q3 (IPSOS MMI)
- Mest delte nyheter i sosiale medier i oktober (Storyboard)
- Google investerer i Snapchat (Business Insider)
- Facebook trapper opp krigen mot Snapchat – igjen (Fortune)
- Facebook Messenger tester ut “Instant Games” (Tech Crunch)
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.