Opprinnelig publisert på Kinomagasinet.
32 år gamle Ludvig A. Johansen fra Namsos skal bringe Disney videre på kinofronten.
The Walt Disney Company Nordic har ansatt Johansen som ny markedssjef etter at Bård H. Stokke ga seg våren 2016.
Johansens første arbeidsdag var 9. mai 2016 og han er nå godt i gang med å planlegge markedskampanjene for kommende Disney-filmer på kino, herunder Oppdrag Dory, Marvels Doctor Strange, Star Wars: Rouge One og Hundreogettåringen.
Disney inviterte aktuelle kandidater til samtale om stillingen.
Av disse var det altså Johansen som ble «headhuntet» og fikk sjansen til å jobbe sammen med daglig leder Inger Warendorph og hennes team.
– Vi følte en god kjemi og Disney mente jeg hadde en spennende bakgrunn. Jeg har jobbet bredt med markedsføring hos TV 2 de siste sju årene, og vært innom alt fra CRM-verdenen til reklamefilm- og utendørsreklame, forteller Ludvig A. Johansen til KINOMAGASINET.
Lang erfaring fra strømmetjeneste
– TV 2 Sumo var lenge en av få streamingaktører. I løpet av årene jeg jobbet for TV 2 skjedde veldig mye. Viaplay, HBO og Netflix kom inn i markedet. Det var en utrolig fin reise. Men jeg var sulten på å prøve noe nytt. Det var en kjempemulighet når en så sterk merkevare ringer på!
– Disney. Da må vi spørre om ditt beste Disney-minne?
– Jeg har vokst opp med tegnefilmer, som Løvenes konge. Disney, da tenker jeg på tegnefilmene og det du ser på julaften. Men det er klart, nå eier Disney andre selskaper, som Marvel og Lucasfilm. Star Wars er et tema det er lett å snakke om!
Walt Disney ble nylig kåret til verdens sterkeste merkevare. Johansen sier det er en kjempespennende utfordring å få kunne jobbe med en slik verdensledende merkevare.
– Det er flott å kunne jobbe med produkter de fleste folk har et såpass sterkt forhold til. Jeg er stolt over å kunne bli en del av Walt Disney, sier han.
Nok å sette seg inn i
– Hva har du gjort de første ukene på jobb. Det har jo vært mye fridager?
– Hehe. Jo da, i starten er det jo å sette seg inn i systemene og ting. Så har jeg vært med over til Sverige, på en tredagers samling, hvor de nordiske kollegene møtes på markedsiden. Det var god timing. Da fikk jeg hilst på alle kollegene. Det ble en skikkelig kickstart, hvor jeg lærte mye om bedriften og hva som gjøres på nordisk nivå.
– Vi har fått opplyst at bransjen skal få treffe deg på filmtreffet i juni?
– Ja, jeg har forstått det. Jeg har fått en lang liste med folk i bransjen jeg har planlagt å møte og bli kjent med. Men vi får ta en ting om gangen. Jeg har i alle fall et supert inntrykk av kontoret her og kollegene her. De er en tett sammensveiset og fin gjeng. Mange blir lenge i film .og kinobransjen. Det ser jeg på som et positivt tegn, at mange trives i bransjen.
Tror på kinoopplevelsen
– Og hvordan ser du på kinoopplevelsen i en digital hverdag?
– Jeg tenker at utviklingen har vært positiv, med digitale verdenspremierer – om ikke normen – så i alle fall ganske vanlig. Det gjør kino ekstra aktuelt. Man får filmene både tidligere og i en garantert kvalitet. Det er interessant å se at kinobesøket over lang tid har vært såpass stabilt. Kino fyller en rolle i folks liv som streaming og annen mediebruk i hjemmet ikke fyller. Kino settes i en annen kategori. Det er en del av opplevelsesøkonomien. Jeg ser ikke noe umiddelbart som vil rokke ved det.
Ludvig A. Johansen skal også jobbe med Disney Media+, som skal etablere og gjennomføre lokale og internasjonale strategiske partnerskap. I alle tilfeller er det kinolansering av filmer som er hovedfokuset hans.
– Avslutningvis: hva er ditt beste kinominne på din barndoms kino?
– Det var Namsos Kino. Noe spesifikt minne har jeg ikke, men jeg husker at vi gikk ofte på kino! Namsos hadde ikke så mange kulturtilbud. Så det å gå ut på kino var en av mulighetene til å finne på noe sosialt med kamerater. Eller leie VHS på videobutikken. Kino er en fin ting i oppveksten!