Tine Austvoll Jensen, administrerende direktør i Discovery Networks Norway.
Gard L. Michalsen
OL ga rekordmåned: For første gang var Discovery større enn NRK og TV 2
– OL har vært en to uker lang opptur for oss, og det er gledelig å konstatere at vi nå slår nok en rekord, sier Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Vinter-OL i Pyeongchang ga som ventet rekordtall for TVNorge og Discovery-gruppen i februar:
Aldri før har så mange TV-seere fulgt TV-huset gjennom en hel måned. Og for første gang er TV-gruppen større enn NRK og TV 2.
Det opplyser TV-selskapet i en melding torsdag.
– OL har vært en to uker lang opptur for oss, og det er gledelig å konstatere at vi nå slår nok en rekord. I februar hadde vi den høyeste oppslutningen vi har hatt noen gang gjennom en hel måned, sier Tine Austvoll Jensen, sjef i TVNorge og Discovery Networks.
Discovery Networks hadde en seerandel på 34,5 prosent i februar. TV 2-gruppen hadde en andel på 21,4 prosent, og NRK 30,8 prosent.
Dermed er Discovery-gruppen større enn både NRK og TV 2-kanalene i den totale seerpopulasjonen for første gang.
– Vi har vært større enn NRK og TV 2 blant den yngste halvdelen av befolkningen før. Men nå er vi for første gang største TV-gruppe totalt. Det er en stor milepæl for oss, sier Jensen.
– For to år siden satte vi oss et hårete mål. Vi sa at vi skulle bli den viktigste sportsmerkevaren i Norge. Det målet kan vi vel si at vi nådde i februar, i hvert fall, fortsetter Jensen.
TVNorge og Discovery Networks var også største TV-gruppe blant seerne under 50 år i februar. Dette er TV-gruppen som er mest attraktiv for norske annonsører.