Økonomisk smell for Discovery: Resultat før skatt på minus 365 millioner kroner

– Vi har tatt store grep for å kunne møte en ny mediehverdag de siste årene, sier Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen i en pressemelding.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Saken oppdateres

Tirsdag slapp mediekonsernet Discovery sine regnskapstall for 2018, og viser i en pressemelding til en omsetning i 2018 på 2,170 milliarder kroner, noe som er opp 2 prosent siden 2017, ifølge meldingen. 

Samtidig ligger resultatet før skatt på - 365 millioner kroner, noe Discovery sier skyldes en opprydning i varelageret, ifølge meldingen.

I 2017 var resultatet før skatt på 60 millioner kroner, ifølge den samme meldingen. 

– Vi har tatt store grep for å kunne møte en ny mediehverdag de siste årene. Vi har frigitt midler som vi har reinvestere i norsk innhold og sport, og det ser vi resultatene av nå. Spesielt digitalt opplever vi en solid opptur. Men også lineært økte vi mer enn noen andre mediehus i fjor, sier Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen i meldingen og fortsetter:  

– Vi slår rekorder hver eneste dag nå med lanseringen av Ex on the Beach, og vi kommer nok til å nå et par nye digitale milepæler i løpet av høsten.

Hun sier de er optimistiske med tanke på framtiden. 

– Vi har flere ben å stå på enn vi har hatt noen gang, og vi har ambisjoner om å befeste posisjonen vi har tatt her i Norge på humor og norsk underholdning, og som en leverandør av noen av de største og mest etterspurte sportsrettighetene. Vi opererer i en tøff bransje, men hvis rammebetingelsene ikke endrer seg vesentlig i tiden framover, er vi egentlig ganske optimistiske med tanke på framtiden, sier Tine Austvoll Jensen.

Det har den siste tiden blitt diskutert et forbud mot utenlandsk pengespillreklame på norske TV-skjermer, som Discovery og NENT har anslått vil koste dem hundrevis av millioner kroner i året i reklameinntekter fra spillbransjen, om det trer i kraft slik det nå er skissert fra norske myndigheters side

Powered by Labrador CMS