M24TV:

Discovery-sjefen om mulig forbud mot pengespill-reklame: – Det er en komplisert situasjon

Samtidig som Discovery satser knallhardt på norsk innhold, skal politikerne denne høsten fatte en avgjørelse rundt forbud mot pengespillreklame i Norge. Forbudet kan koste kanalen millioner. 

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag lanserte TVNorge-eier Discovery sine programsatsinger for høsten – og både konsernsjef Tine Austvoll Jensen og programsjef Eivind Landsverk gleder seg til høstens nyheter, blant annet Else Kåss Furuseth sin nye serie om å få eller ikke få barn. 

– Hva gleder du deg mest til? Blir det «Ex on the beach» sesong 2 på deg? 

– Siden jeg er sjefredaktør, så ser jeg alle episodene og underholdes godt av det. Nå er jeg kanskje ikke hovedmålgruppa til «Ex on the beach», men jeg tror at de som er i målgruppa gleder seg veldig, det ser vi på sosiale medier allerede, sier Tine Austvoll Jensen. 

Samtidig som hun forteller at hun gleder seg til «Lunsj med Lilli», så er det «Hvite gutter» som er favoritten. 

– Så det gleder jeg meg veldig til, sier hun. 

Pengespillforbud og satsing

Ifølge Discovery er det denne høsten snakk om en historisk satsing på norsk innhold, med 26 egne produksjoner som skal rulle over TV-skjermene. 

Samtidig går TVNorge-eier Discovery en krevende høst i møte. 17. juni er fristen for å levere høringsinnspill om regjeringens nye forslag om å forby pengespillreklame på norske TV-skjermer. 

Både Discovery og TV3-eier NENT har gått hardt ut mot forslaget, og mener at det kan komme til å ramme hundrevis av arbeidsplasser i bransjen og samtidig koste de to mediekonsernene hundrevis av millioner i inntektstap. 

Regjeringen forsvarer forslaget med at det er et tiltak for å ta vare på spillavhengige og risikospillere. 

– For oss er dette et verdivalg, sa Trine Skei Grande da de presenterte forslaget. 

Kommunikasjonsdirektør i Discovery, Espen Skoland har tidligere skrevet at Discovery anslår inntektstapet ved et slikt forbud å være vesentlig for de to største helkommersielle TV-konsernene i Norge. 

«Vi anslår at dette vil innebære et inntektstap på mellom 140-180 millioner kroner, hvert år, for både Discovery og NENT Group», skrev de to kommunikasjonssjefene i Medier24 i vinter. 

– Komplisert

Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen mener situasjonen rundt forslaget om forbud mot pengespillreklame er krevende. 

– Det er en komplisert situasjon. Nå må vi inntil noe eventuelt er besluttet og iverksatt i henhold til nye reguleringer, så fortsetter vi i henhold til den strategien vi har lagt, sier Jensen til Medier24 og fortsetter: 

– Vi tror at det er viktig, i forhold til å bygge og holde en posisjon i det norske mediemarkedet i framtida, at man må ha mye og mer norsk innhold og det er den veien det går. 

Samtidig trekker hun fram deres nye forslag, som ble lansert onsdag, hvor de foreslår en relativt sterk selvregulering av pengespillreklame på norske TV-skjermer

– Nå har vi vært ute og foreslått en selvregulering, som nok er på linje med den Norsk Tipping selv har, så får vi se hva som kommer ut av det, sier Austvoll Jensen til Medier24. 

Slik ser den foreslåtte plattformen ut:

  • TV-reklamen må ikke rette seg mot personer under 18 år.
  • TV-reklamen må ikke være villedende eller utilstrekkelig veiledende. 
  • TV-reklamen må ikke oppfordre spillere til å dekke tap fra spill gjennom nye spill.
  • TV-reklamen skal ikke inneholde informasjon om bonuser, velkomstgaver eller andre finansielle insentiver for å starte, gjenoppta eller fortsette spilling.
  • TV-reklamen må inneholde riktig informasjon om gevinstmulighet.
  • TV-reklamen må ikke bruke personer under 18 år i markedsføringen.
  • TV-reklamen må inneholde aldersgrensemerking på spillene det annonseres for.
  • TV-reklamen må ikke gi inntrykk av at spill løser finansielle eller sosiale problemer, eller gir sosial suksess eller anerkjennelse.
  • TV-reklame for casino-spill skal trappes ned. Pr. i dag utgjør denne kategorien av spillreklame rundt 50 prosent av reklamevolumet. I 2020 vil volumet reduseres til maksimalt 40 prosent, i 2021 til 30 prosent og i 2022 til 25 prosent.
  • TV-reklamen må være merket med ansvarlig spillbudskap.
  • Kringkasterne som deltar i selvreguleringen forplikter seg til årlig å sette av 5 prosent av forrige års omsetning (bruttoverdi) på annonser for utenlandske pengespill til markedsføring av og for organisasjoner som jobber mot forebygging av spillavhengighet. Reklamen vil fordeles utover året.

Forslaget om selvregulering har møtt kritikk, blant annet fra Actis, en organisasjon som jobber mye med spillavhengighet. 

– Det er meget spesielt å foreslå selvregulering av noe som i utgangspunktet er ulovlig virksomhet. Å komme med disse tiltakene nå er altfor sent, og viser bare hvor desperate selskapene er, sa Pernille Huseby i Actis til Aftenposten onsdag.

Powered by Labrador CMS