Tirsdag ettermiddag ble det kjent at Eivind Landsverk gir seg som programdirektør i Discovery etter 21 år.
59-åringen mener selv at tidspunktet for å gi seg i konsernet nå var riktig.
– Jeg synes 21 år er respektabelt. Jeg har vært med på å bygge opp TVNorge fra å være en liten TV-kanal til å bli en del av et stort mediehus, sier Landsverk til Medier24.
Og legger til:
– Jeg er stolt over jobben jeg har gjort, smamen med kolleger, og det er en tid for alt.
Landsverk blir værende i jobben ut mars, og forteller at han tok avgjørelsen om å slutte like før nyttår.
– Jeg tenkte at det var på tide å gi stafettpinnen videre nå. Jeg vil ikke sitte igjen som syvende far i huset, som henger i et horn på veggen.
Avviser konflikt
Landsverk er samtidig klar på at avgjørelsen om å slutte, utelukkende er hans egen Han ønsker også Discovery lykke til i fortsettelsen.
– Jeg mener jeg har bygget en organisasjon rundt meg som er mer enn kapabel til å ta TVNorge og Discovery til neste nivå, sier han.
– Det å forlate en lederjobb uten å ha noe annet å gå til, er noe uvanlig. Er det en konflikt med ledelsen som gjør at du slutter?
– Det er overhode ingen konflikt. Jeg tror at de skulle ønsket seg et annet resultat.
Den avtroppende lederen peker på at han har jobbet i TV-bransjen i 35 år, og at han har vært med på store deler av TVNorges historie, fra 1999 og frem til i dag.
– Hele tiden har jeg blitt utfordret stort faglig sett, og hatt lidenskap for innholdet. Jeg tror jeg har vært med på å skape noen suksesser, og at jeg også har ansvaret for noen «failures». Det er en del av gamet.
– Nå er TV-verdenen inne i en ny, digital strømmeæra. Da er tiden inne for å overlate stafettpinnen til neste generasjon.
– Kanskje det jeg er mest stolt av
Landsverk mener TV-bransjens største utfordring er å mestre overgangen fra det lineære til det digitale formatet.
På spørsmål om hva han er mest stolt av å ha fått til i løpet av sin lange TVNorge-karriere, er det nettopp dette han peker på.
– Å være med å bidra til at Discovery+ nå blir en spiller i det norske markedet, er kanskje det jeg er mest stolt av, sier han.
Han trekker også frem noen av kanalens største seersuksesser.
– Det har vært mange TV-suksesser, som da Big Brother skrev TV-historie i 2001, eller med Heia Tufte i 2005. Det er mange titler jeg er veldig stolt av å ha publisert, sier Landsverk.
Samtidig er programdirektøren glad for å se at norske Discovery-satsinger, som Estonia-dokumentaren, nå gjør seg bemerket utenfor Norge.
– Den har fått oppmerksomhet langt utenfor Norges grenser og er en del av innholdet for de fleste Discovery+-brukere i verden, sier han.
– Hva ønsker du å se mer av i norsk TV-bransje de neste årene?
– Jeg håper den norske bransjen fokuserer på norsk innhold, som gjenspeiler den norske virkeligheten, og at de fortsetter å investere i det innen alle sjangre og kategorier.
Til slutt legger Landsverk til:
– Vi har en egen tradisjon og kultur å bygge videre på i Norge. Det å ha fokuset på denne tradisjonen og historien, tror jeg blir viktig for alle aktører i tiden fremover.