– Det er kjempegøy å jobbe med dette. Jeg begynner å merke på alle at det begynner å nærme seg OL nå, forteller Martin Hinsch, kommunikasjonsrådgiver i Discovery Norge.

Discovery Norge skal dekke OL fra et virtuelt Tokyo-studio i Norge

– Klaffer alt, kan dette bli vårt beste sommer-OL noensinne.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I det intervjuet med Martin Hinsch i Discovery Norge starter, dukker et push-varsel opp på mobilen hans; «Det kan hende OL blir avlyst». Et snev av stress farer i øynene til kommunikasjonsrådgiveren. Men det forsvinner raskt.

– Vi tar utgangspunkt i at OL blir noe av, alle signalene vi har fått tilsier at lekene går i gang på fredag. Nå nærmer mesterskapet seg, og vi er midt i de siste forberedelsene og planleggingen, forteller senior kommunikasjonsrådgiver med ansvar for sport i Discovery, Martin Hinsch, til KOM24.

Discoverys nye green screen vegg skal ta seerne med til et virtuelt studio i Tokyo.

Folkene i Discovery har lagt opp til en grundig dekning av de ett års forsinkede olympiske lekene.

Med et splitter nytt green screen-studio skal de dekke alle deler av verdens største idrettsarrangement. Med hjelp av virtuell grafikk skal de analysere, intervjue utøverne, familiemedlemmer og trenere og kommentere lekene.

– Studioet ble ferdig til eliteseriestart i mai i år, og skal ta seerne med til et virtuelt studio i Tokyo. Vi kommer til å ha en grundig dekning av OL, hvor alt tilgjengeliggjøres på discovery+ uten ekstra kostnad.

3500 timer med idrett

Hele 3500 timer med live idrett skal sendes på discovery+. TV-Norge er hovedkanal på TV og skal bruke 20,5 timer av døgnet på OL-innhold hver eneste dag fra og med lørdag. Eurosport Norge fungerer som sekundærkanal.

– De aller fleste utøvelsene som er viktige for oss nordmenn kommer til å gå på dagtid. Fra åtte - ni om morgenen og utover. Selvfølgelig vil noe også gå nattestid. Det vil være live idrett fra Tokyo fra midnatt til klokken fire på ettermiddagen, på både TV og på discovery+.

For å kunne sende journalister ned til Tokyo, fikk Discovery tilbud om å få vaksine gjennom Norske sportsjournalisters forbund som hadde forhandlet fram en avtale. Det er kun de som har reist til OL-byen som fikk tilbudet. 23 personer skal dekke lekene i Tokyo, samtidig som underkant av 200 i Norge skal jobbe hjemmefra.

– Det er en liten del av vår stab som fikk tilbudet om vaksine fra oss. Også var det opp til hver enkelt om de ville ta den eller ikke.

Rutinerte og vaksinerte

Under årets sommer-OL må pressen og utøverne forholde seg til strenge regler, som blant annet innebærer at alle journalister på GPS-spores, og ikke får benytte kollektivtransport.

Når det kommer til de strenge reglene som er forbeholdt pressen og utøverne, sier Hinsch at de bare må forholde seg til dem. Som følge av strengt smittevern får de ikke bevege seg utenfor hotell og arena og de må levere detaljerte dagsplaner for hver dag.

– Vårt oppdrag er å bringe hjem de olympiske lekene til Norge, vise fram hva som skjer og følge de norske utøverne som er der. Da må vi bare innordne oss de reglene som er satt.

Til tross for strenge regler, får Discovery-teamet møte de norske utøverne.

– Dette er sannsynligvis de mest spesielle lekene noensinne. Men vi har rutinerte folk på plass i Tokyo, og de må bare gjøre det beste ut av situasjonen. Det vil være rart og annerledes for alle.

Hinsch satser likevel på at de skal kunne dra å dekke det de ønsker, blant annet maraton i Sapporo.

– Journalistene våre i Tokyo er en blanding av unge og journalister med lang fartstid. Felles for dem alle er at de er erfarne. Blant annet er ringreven Pål Gordon Nilsen i Tokyo. Det er nok greit at vi har med en del erfarne folk under et så spesielt OL.

Store sjanser for liten nasjon

Etter som at fjorårets OL ble avlyst, har de hatt et halvannet år på å forberede seg på årets OL-dekning.

Discovery Norge har gått bredt ut markedsføringsmessig, og har hatt flere store kampanjer både på tv, digitalt, utendørs og sosiale medier, hvor fokuset har vært på at Norge kanskje aldri før har hatt større medaljesjanser.

– I år har Norge mange unge og spennende idrettsutøvere som er i verdenstoppen i sin idrett, pluss to håndballag som gjør at sjansene er veldig gode. Klaffer alt, kan dette bli vårt beste sommer-OL noensinne.

Kampanjen ble laget i samarbeid med Morgenstjern, hvor konseptet har vært «Aldri før har en så liten nasjon hatt så store sjanser».

– Vi har spilt på at vi er en liten nasjon med store medaljesjanser. Nå går vi over i en periode hvor vi har fokus på å opplyse om OL-programmet.

Discoverys andre OL

Dette blir Discoverys andre OL-dekning. For Hinsch blir det hans første som kommunikasjonsrådgiver. Til tross for store kontraster fra forrige mesterskap, tror han ikke at budsjettet for markedsføring og dekning av lekene har endret seg så mye.

Han legger til at det kommer reklame under OL-øvelsene, selv om IOC har strenge regler for når de kan vise reklame. Det er kun noen få øvelser de kan bryte av med slike budskap.

– Når det skjer, er målet å unngå å ødelegge den sportslige opplevelsen. Vi har også muligheten til å kjøre såkalt delt skjerm når vi sender reklame, slik at man fortsatt kan følge øvelsen i en begrenset del av skjermen, avslutter Hinsch.

Powered by Labrador CMS