Discovery avvikler sin norske ledelse og samler alle driftsfunksjonene i Sverige, Danmark, Norge og Finland i én nordisk organisasjon, opplyser selskapet.
Svenske Nicklas Norrby blir leder i det nye, nordiske selskapet, og Discoverys administrerende direktør, Tine Austvoll Jensen, forlater selskapet og «går til en topplederjobb i et annet selskap».
– Den muligheten jeg har fått er en av veldig få som kunne få meg vekk fra Discovery, og timingen er tilfeldig. Endringene som gjøres i Discovery skjer helt uavhengig av mitt jobbskifte, og er helt riktige for selskapet, sier Jensen.
– Discovery kommer til å fortsette å satse tungt på lokalt innhold og lokale rettigheter i Norge, men mediehus som vil lykkes i fremtiden er også avhengige av å kunne skalere både digitale produkter og innhold. Det er det selskapet rigger seg for nå, sier hun.
Hun opplyser at hennes nye jobb ikke vil bli kjent før senere i september.
Discoverys nye nordiske ledergruppe:
Nicklas Norrby (GM), Eivind Landsverk (innhold), Sanny Ekstrrand (strategi og operasjon), Kasper Kryger (annonsesalg), Lina Friman (planlegging), Franca Rossander (partnerskap), Rebecca Rørmark (markedsføring), Christian Sonnefeld (juridisk), Jos Dijkstra (finans), Espen Skoland (kommunikasjon), Winta Negassi (personal) og Elina Valtia (koordinator for Finland).
– Jeg har hatt fem fantastiske år i Discovery. Medieverdenen er i rask endring, og det har vært veldig interessant å få være med å lede denne endringen, både på norsk og nordisk nivå. Hvis jeg skal trekke fram noe jeg er spesielt stolt over å ha bidratt til, er det posisjoneringen av Discovery innen sportsrettighetsverdenen, med OL og Eliteserien, og utviklingen av Dplay som den raskest voksende strømmetjenesten i Norden, sier Jensen.
Omstruktureringen betyr at Discovery nå oppløser dine nasjonale ledergrupper, og selskapet vil derfor ikke lenger ha toppledere i hvert land.
– Vi har de siste årene jobbet systematisk for å effektivisere driften og hente ut synergier på tvers av Norden, slik at vi kan frigjøre mest mulig tid og penger til å investere i lokalt innhold og digitale produkter, sier Jean-Briac Perrette, sjef for Discovery International.
– Vårt mål er å være en av de beste strømmetjenestene i markedet, og å samle den den nordiske virksomheten gjør at vi kan akselerere dette arbeidet og frigjøre ytterligere tid og ressurser til å utvikle det digitale tilbudet, skape lokalt innhold av høy kvalitet og bringe fantastisk sport til alle typer skjermer over hele regionen, sier han.