Rundt 13 personer vil kunne rammes av nedbemanningen. De ansatte mottok beskjeden på et allmøte tidligere i dag, får Medier24 opplyst.
Den norske delen av det internasjonale konsernet driver i dag TVNorge, FEM, MAX, Vox, Eurosport Norge, Discovery Channel og TLC.
- Tøffe valg
Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen sier i en melding at de skal inn i en tøff prosess:
– Vår viktigste prioritering fremover er å øke investeringene i norsk innhold og digitale tjenester, og styrke den digitale kompetansen. Det er helt nødvendig for å lykkes i det norske TV-markedet. Men det innebærer også at vi hele tiden må søke løsninger som frigjør midler til nettopp dette. Og det innebærer noen ganger noen tøffe valg, skriver hun og fortsetter:
– Omstilling er ingen quick-fix. Vi opererer i et marked som er i stadig endring, og må derfor kontinuerlig utfordre oss selv på å tenke nytt, og ikke gro fast i gamle strukturer. Og vi må ta grep når vi er på offensiven. Da er sjansen størst for å lykkes.
Selskapet bekrefter at de skal inn i en nedbemanning, men at de samtidig skal styrke den digitale kompetansen i flere av selskapets avdelinger.
Færre mennesker
Austvoll Jensen opplyser at de nå skal se på hvordan de kan effektivisere driften og bedre utnytte deler av innholdet sitt på tvers av virksomheten i Norden og ellers internasjonalt.
På denne måten vil de forsøke å frigjøre midler som kan reinvesteres i norsk innhold, sport og digitale tjenester, skriver hun.
– Vi er allerede i dag rigget litt ulikt de andre store TV-husene. Vi er færre mennesker, og kan skalere opp og ned ressursbruken ut fra hvilke prosjekter vi skal levere på. Det er viktig nå, og det kommer til å være viktig fremover. Fleksibilitet gir oss forutsigbarhet. Det tror vi er en god posisjon å ha. Og det gjør at vi kan tilpasse oss hyppige endringer.
– Samtidig som vi effektiviserer driften, styrker vi også organisasjonen med ny digital kompetanse der det er nødvendig. Dette innebærer også at vi vil bemanne opp deler av virksomheten. Vi vet av erfaring at dette er krevende for organisasjonen. Men det er også helt nødvendig for at vi skal kunne utvikle oss og våre produkter, som Dplay og Eurosport Player.