Jostein Olsens er Mastiffs nye sjef, og vil fortsette og dyrke ekspertisen som hans ansatte sitter på.

Etter 12 år i selskapet ble Jostein Olseng sjef. Slik skal han løfte Mastiff videre

- En fordel at jeg kjenner alle de forskjellige rollene, sier han til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Jostein Olseng ble presentert som den nye Mastiff-sjefen onsdag. Han fikk jobben etter at Kathrine Haldorsen ble hentet til TV 2 som programdirektør tidligere i år. 

For Olseng er ansettelsen en slags kroning på hans rikholdige Mastiff-karriere. For 41-åringen har gjennom 12 år i produksjonsselskapet stort sett vært gjennom samtlige av de redaksjonelle stillingene som finnes.

– Jeg har gjort det meste her: Jeg har logget opptak, filmet, vært reporter, vaktsjef, produsent, redaksjonsleder og faktasjef. Jeg har både lagd budsjetter og fulgt budsjetter, forteller han til Medier24.

– Jeg tror det er en fordel at jeg kjenner alle de forskjellige rollene. I tillegg vet jeg dermed også hvor mye jobb som gjøres og hvor viktige alle rollene er, sier Olseng, som hadde sin første jobb i selskapet som reporter i TV 2 hjelper deg i 2007.

– Veldig gøy å ta over noe som har vind i seilene

Caroline Farstad Søvik (fra venstre), Dorthe Skappel, Solveig Barstad og Heidi Hegvik gratulerte alle Jostein Olseng med den nye jobben denne uken.

Olseng overtar et Mastiff i medvind. For selskapet har aldri hatt så mange ansatte og så mange produksjoner under samme tak. Det siste tilskuddet var overgangen til God morgen Norge fra TV 2.

– Det er veldig gøy å ta over noe som har vind i seilene. Det er veldig gøy når man har vært med på reisen også. Jeg vet hvor vi kommer fra og grunnen til at vi har nådd der vi har nådd, sier Olseng.

Og fortsetter:

Jostein Olseng, Mastiff-sjef.

– Det er også veldig gøy å kunne ta over når vi er så store som vi er nå, for vi er Norges nest største produksjonsselskap. Det er også gøy fordi så mye godt innhold lages på huset nå på grunn av at vi er så mange. Dermed blir det enda morsommere å snakke med alle de flinke folkene og følge produksjonene. Kreativiteten øker, jo flere flinke og kreative folk som er på huset, sier Olseng.

– Hvordan vil seerne, de ansatte og kundene deres merke at det er Jostein Olseng som nå er Mastiff-sjef?

– Jeg har jo jobbet her i 12 år, så jeg vet veldig godt hva som fungerer godt. Jeg tenker jeg skal bygge videre på det som fungerer bra, og det er at vi er eksperter på noen områder. Det har jeg lyst til å dyrke videre. Jeg har også lyst til å dyrke videre at vi skal utnytte kompetansen som finnes på huset på tvers av redaksjonene. For hvis du jobber i Mastiff, så skal du bli bedre enn om du hadde jobbet et annet sted, understreker Olseng.

– Det tror jeg vi allerede gjør, men jeg vil bygge videre på det vi har suksess med. Det er det som er målet, sier han.

 

– Brenner for å lage innhold som engasjerer

Jostein Olseng med Åsted Norge-trioen Asbjørn Hansen, John Christian Elden og Jens Christian Nørve og prosjektleder i TV 2, Ida Kalheim.

For Olseng er opptatt av å løfte frem de ansatte.

– Mastiff er et veldig offensivt selskap som har veldig mange spennende produksjoner og dyktige mennesker. Her har vi så mange mennesker som brenner for å lage innhold som engasjerer seerne, og dermed også blir viktig for kundene våre. Det er det vi lever av, forteller han.

Og leve klarer også Mastiff enn så lenge med gode seertall på sine produksjoner, i en stadig tøffere konkurranse mellom de lineære og digitale flatene.

Olseng bekymrer seg likevel ikke. 

– Vi er heldige som jobber tett sammen med de som er spydspisser med å flytte lineær TV-titting over til digital titting i Norge. Det er Viaplay og Viafree, Dplay, NRK TV og TV 2 Sumo. Jeg mener det er viktig at vi fortsatt kan se på norsk TV i Norge - med norsk innhold og kultur. Det blir viktig i fremtiden, sier han.

Powered by Labrador CMS