Jon Hernæs, tillitsvalgt for de ansatte i DiscoveryBilde tatt fra en tidligere direktesending / Gard L. Michalsen
- Vi synes det er ille at vi nok en gang står i den situasjonen at en bedrift som tjener gode penger velger å si opp folk
Discovery-ansatte reagerer på nedbemanningen som ble varslet i dag. Klubbleder Jon Hernæs sier de forsøkte å få til en løsning før ledelsen satte ned foten.
Årsaken er at de må spare penger for å bruke flere ressurser på norsk innhold og digitale flater, opplyste kanaleieren i en melding.
Tredje oppsigelsesrunde på to år
Tillitsvalgt Jon Hernæs i Discovery forteller at de ansatte reagerer på dagens nyhet.
- Vi synes det er ille at vi nok en gang står i den situasjonen at en bedrift som tjener gode penger velger å si opp folk, sier han til Medier24.
TVNorge-eieren har vært gjennom flere nedbemanninger de siste årene, som en følge av omstillinger og reelle kutt. Hernæs sier det er vanskelig for de tilsatte å komme i den samme situasjonen igjen:
- Dette er tredje runden med oppsigelser på to år, og vi anser det nå som en lang kontinuerlig prosess som er krevende å stå i. Vi forsøkte nok en gang å løse det ved frivillighet, men fikk ikke gehør for det denne gangen heller.
Hernæs ønsker ikke å kommentere det faktum at ledelsen samtidig varslet en oppbemanning på digitale flater, samtidig som de nedbemanner.
Discovery: - Respekterer at vi ser ulikt på prosessen
Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery sier at de har hatt en god dialog med de tillitsvalgte så langt i denne prosessen.
- Vi opplever at de har opptrådt ryddig og profesjonelt i møte med ledelse. Og vi respekterer at de ser ulikt på hvordan prosessen løses. Vi har også forståelse for at det er krevende å stå i prosessen, sier han til Medier24.
Da nedbemanningen ble kjent i dag, uttalte administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery Networks Norway at deres viktigste prioritering fremover er å øke investeringene i norsk innhold og digitale tjenester, og styrke den digitale kompetansen.
- Det er helt nødvendig for å lykkes i det norske TV-markedet. Men det innebærer også at vi hele tiden må søke løsninger som frigjør midler til nettopp dette. Og det innebærer noen ganger noen tøffe valg.